19 września zaczynamy trzecią serię spotkań CREDIT CLUB PICM, które mam nadzieję, przyniosą Państwu wiele satysfakcji. Spotykamy się, aby zdobywać niezbędną wiedzę, poszerzać swoje horyzonty oraz doskonalić zarządzanie jednym z najważniejszych składników bilansu przedsiębiorstwa – należnościami handlowymi.
Na odbywającej się tuż przed sezonem urlopowym konferencji Credit Risk 2019 wspominałem o kilku obszarach istotnych z punktu widzenia udzielania kredytu kupieckiego. Mówiłem o dobrej koniunkturze, jeszcze wysokim wzroście PKB, ale nieco pogarszających się nastrojach zarówno wśród konsumentów jak i producentów. Zwracałem uwagę na zagrożenia wynikające głównie ze słabnącej rentowności firm.
Mijające miesiące dostarczyły nam kolejnych ciekawych wydarzeń gospodarczych, które niestety zapisują się głównie po stronie wciąż rosnących zagrożeń dla rozwoju gospodarczego.
Gospodarce światowej najbardziej zagraża obawa przed trwającą już wojną handlową między Stanami Zjednoczonymi a Chinami oraz rosnące zagrożenie wojną walutową. Polskie firmy są dostawcami globalnych koncernów, więc potencjalnie zagrożone są te, które pracują na rzecz graczy mocno obecnych w Państwie Środka. Wojna celna ma inną ważną konsekwencję: przyczynia się do słabnięcia koniunktury w Chinach, w związku z czym mieszkańcy tego kraju ograniczają swoje zakupy towarów zagranicznych. To kiepska wiadomość dla niemieckich koncernów motoryzacyjnych, głównie z Niemiec, które z kolei odpowiadają za prawie jedną trzecią polskiego eksportu motoryzacyjnego. Nasz biznes powoli zaczyna czuć spowolnienie nad Renem (PKB spadł tam w II kwartale o 0,1 %) – dane za czerwiec pokazały pierwszy od dwóch lat spadek produkcji w Polsce (w czerwcu wskaźnik ten był o 2,7 % niższy niż w roku ubiegłym oraz o 5,9 % niższy niż w maju br.).
Z punktu widzenia polskiej gospodarki nie sposób zapomnieć o ryzyku, jakie wprowadza wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Zjednoczone Królestwo to trzeci nasz partner, jeśli chodzi o eksport; więcej sprzedajemy tylko w Niemczech i Czechach. W ubiegłym roku Brytyjczycy nabyli od nas towary o wartości 13,7 mld euro (59,1 mld zł), co stanowiło 6,2 % naszego eksportu. Szczególnie zagrożeni są producenci żywności (kiełbas, drobiu, wieprzowiny, ryb, czekolady, wafelków i soków), ale też kosmetyków, lekarstw, chemii gospodarstwa domowego, okien, opon, a nawet sprzętu gospodarstwa domowego.
Na seminariach CREDIT CLUB PICM (więcej informacji o seminariach jest tutaj) nie tylko definiujemy zagrożenia, ale również staramy się szukać rozwiązań. Spotkania przekazują Państwu wiedzę i pomagają podnieść kompetencje zawodowe w zakresie jak najlepszego szacowania ryzyka prowadzenia biznesu z Państwa kontrahentami.
W tym sezonie poruszymy między innymi następujące tematy:
Przewidzieć bankructwo klienta, czyli modelowanie ryzyka kredytowego: Określone symptomy nadchodzącego kryzysu przedsiębiorstwa można wykryć ze znacznym wyprzedzeniem, co daje sprzedającemu szansę na podjęcie odpowiednich działań ograniczających ryzyko kredytowe. Na seminarium dowiedzą się Państwo na co zwrócić uwagę i jak sprawnie i szybko dokonać odpowiedniej analizy. Tematykę tą poruszymy:
Prewindykacja i windykacja polubowna: W dzisiejszych czasach ogromną popularność wśród przedsiębiorców zdobywa tzw. prewindykacja oraz windykacja polubowna należności. To bardzo skuteczne i coraz częściej stosowane sposoby unikania problemów finansowych oraz egzekwowania pieniędzy. Pozwalają uchronić przed zadłużeniami i zatorami, zapewniają rzetelną współpracę oraz ostrzegają przed nierentownymi klientami. Jak powinna przebiegać prewindykacja oraz windykacja polubowna? Jakie są najlepsze narzędzia i jak przeprowadzić to skutecznie? Tematykę tą poruszymy:
Analiza i diagnoza sytuacji finansowej kontrahenta: Jednym z podstawowych źródeł informacji uwzględnianych przy ocenie wyników działalności przedsiębiorstw są sprawozdania finansowe. Jednak automatyczne obliczanie wskaźników nie uprawnia do stwierdzenia, że analiza przeprowadzona została prawidłowo. Na seminariach dowiedzą się Państwo jak prawidłowo rozpoznać rzeczywistą sytuację kontrahenta i poprawnie ocenić ryzyko udzielenia kredytu kupieckiego. Tematykę tą poruszymy:
- we Wrocławiu w październiku → zobacz
- w Gdańsku w październiku → zobacz
- w Warszawie w listopadzie → zobacz
- we Wrocławiu w lutym → zobacz
- w Gdańsku w lutym → zobacz
- w Krakowie w kwietniu → zobacz
- w Warszawie w kwietniu → zobacz
Skuteczne sposoby zabezpieczania transakcji handlowych: Najlepiej skonstruowana umowa nie zabezpieczy wystarczająco naszych interesów, jeżeli okaże się, że nasz dłużnik nie ma majątku, z którego można skutecznie prowadzić egzekucję. Jak zatem zabezpieczyć transakcję by w razie kłopotów skutecznie dochodzić swoich roszczeń? Tematykę tą poruszymy:
- w Krakowie we wrześniu → zobacz
- we Wrocławiu w lutym → zobacz
- w Gdańsku w lutym → zobacz
- w Krakowie lutym → zobacz
Formalna weryfikacja kontrahenta: Przemyślany dobór kontrahentów, czyli podmiotów, z którymi będziemy współpracować w ramach prowadzonej przez nas działalności gospodarczej jest jednym z kluczowych elementów pozwalających na osiągnięcie sukcesu w biznesie. Tylko jak dokonać wyboru? Tematykę tą poruszymy:
Niewypłacalności przedsiębiorstw – przyczyny i statystyka: Dane o niewypłacalnościach przedsiębiorstw publikowane są na bieżąco przez wszystkich ubezpieczycieli kredytu kupieckiego. Ostatnie lata to wyraźny ogólny trend wzrostowy a perspektywy nie napawają optymizmem. Czy jednak ta statystyka przedstawia realny stan „chorej” części firm? Co wpływa na i z czego wynikają upadłości? Tematykę tą poruszymy:
- we Wrocławiu w październiku → zobacz
- w Gdańsku w październiku → zobacz
- w Warszawie w listopadzie → zobacz
Mam nadzieję, iż zaproponowana przeze mnie problematyka zajęć pozwoli Państwu jeszcze skuteczniej wyprzedzać trendy i zapobiegać powstawaniu przeterminowanych należności. Zamiast narzekać – działajmy! Zapobieganie jest zawsze lepsze od leczenia – również w finansach. Bądźmy mądrzy przed szkodą, a nie po szkodzie. Mądrze zarządzajmy ryzykiem kredytowym.
Bieżące informacje na temat spotkań CREDIT CLUB PICM znajdą Państwo zawsze na stronie internetowej PICM oraz w przesyłanych co miesiąc do Państwa newsletterach Polskiego Instytutu Credit Management. Do newslettera zapisać można się tutaj.
Do zobaczenia!
Pozdrawiam serdecznie,
Robert Dyrcz
Założyciel i Prezes Zarządu PICM