Credit Manager Magazine 9/2021

23 CREDIT MANAGER MAGAZINE WRZESIEŃ / SEPTEMBER 2021 drugi kontrahent w tej branży opóźnia płat- ność faktury o co najmniej dwa miesiące od terminu zapłaty. 4 Zarówno europejska, jak i polska luka płatni- cza zmniejszyła się w ciągu ostatniego roku. Z badań przeprowadzonych w ramach Eu- ropean Payment Report 2021 wynika, że luka płatnicza w sektorze B2B skurczyła się w Eu- ropie z 14 do 11 dni, a w Polsce 17 do 10 dni. Czy to oznacza, że część przedsiębiorców zaczęła opierać swój biznes na dobrych prak- tykach rynkowych? Mimo poprawy można w to wątpić. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że w 2020 roku w ramach Tarczy Antykry- zysowej do polskich przedsiębiorców trafiło ponad 172 mld zł. Środki zostały rozdyspo- nowane w wartościach 33% dla handlu, 24% dla przemysłu i 15% dla budownictwa. Ko- rzystając z środków przyznanych przez pań- stwo, przedsiębiorcy mogli nadrobić zaległo- ści w płatnościach i na bieżąco wywiązywać się z kolejnych. Obawa przed pogłębieniem się kryzysu wymusiła na firmach również racjonalne dysponowanie środkami. Czy ta- kie podejście zostanie z nami na dłużej? We- dług badań przeprowadzonych w 2021 roku aż 92% Polaków zagadza się z poglądem, że oddawanie długów jest zawsze obowiązkiem moralnym. Jednakże jak takie stanowisko, ma się do praktyki, patrząc na dane staty- styczne przywołane powyżej? 1 European Payment Report 2021, Intrum. 2 Płynność Finansowa MŚP w Pandemii, Luty 2021, Raport z badań, KRD. 3 European Payment Report 2021, Intrum. 4 Badanie Keralla Research dla BIG InfoMonitor, 16 marca 2021. RK Legal świadczy usługi prawne dla biznesu. Firma łączy niezawodna po- moc prawna z oferta zarzadzania wie- rzytelnościami kompleksowa ochro- na danych osobowych oraz inwesto- waniem w portfele wierzytelności. Portfolio klientów kancelarii obejmu- je banki i instytucje pożyczkowe, fir- my leasingowe, fundusze sekurytyza- cyjne oraz podmioty z branży energe- tycznejitelekomunikacyjnej.RKLegal obsługuje należności korporacyjne B2C i B2B również na rynkach zagra- nicznych, jako członek Euro Collect Net Lawyers - międzynarodowej sieci firm specjalizujących się w obsłudze długów w UE i poza nią. Kancelaria posiadarównież licencjeKomisjiNad- zoru Finansowego na zarządzanie funduszami sekurytyzacyjnymi. Fir- ma opracowuje własne, innowacyjne rozwiązania technologiczne, które po- zwalają efektywnie zarządzać projek- tami i na bieżąco raportować postępy prowadzonych spraw. Jak pandemia wpłynęła na zatory płatnicze? Nie ulega wątpliwości, że cały świat w 2020 roku obudził się w innej rzeczywistości. Fir- my nie tylko zmagały się z brakami kadro- wymi pracowników z powodu choroby lub kwarantanny, ale również z obostrzeniami nałożonymi przez państwo, które decydo- wało o czasowymz amknięciu firm lub ogra- niczeniu ich działalności. Konsumenci, w oba- wie o swoje miejsca pracy znacząco ograni- czyli wydatki, a wielu przedsiębiorców mu- siało wdrożyć nowe narzędzia technologicz- ne na potrzeby pracy zdalnej czy e-commer- ce. Jednocześnie ograniczano koszty pro- wadzonej działalności, aby utrzymać się na rynku. Ta sytuacja przyczyniła się również do powstania zatorów płatniczych. Trudno zna- leźć branżę, która nie odczuła negatywnych skutków kryzysu. Szczególnie dotkliwie skutki zatorów płatni- czych odczuwają mniejsze firmy, ze względu na słabszą pozycję rynkową wobec dużych korporacji. Jak można przeczytać w raporcie z badań KRD - Płynność Finansowa MŚP, połowa badanych przedsiębiorców z sektora MŚP (57,2%) deklaruje, że przedłuża termin płatności na prośbę swoich kontrahentów, częściej niż przed pandemią. Zjawisko to naj- częściej można odnotować w firmach małych (61,8%) i średnich (69,3%), rzadziej u mikro przedsiębiorców (41,3%). 2 Jednak nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło, gdyż aż 6 na 10 przedsiębiorców uważa, że kryzys zmotywował ich do lep- szego zarządzania ryzykiem opóźnień w pła- tnościach ich przedsiębiorstw - czytamy w Eu- ropean Payment Report 2021, Intrum. Przed- siębiorcy podejmują takie kroki, jak wymaga- na przedpłata (41%), sprawdzenie wiary god- nościkredytowejklienta(31%)iodzyskiwanie należności (29%). 3 W obliczu kryzysu świa- domiej podchodzą też do negocjowania wa- runkówkażdejtransakcji,wobawieprzednie- rzetelnymikontrahentami,cowprzyszłościpo- winno stać się standardowym postępowaniem. Z kolei według badań przeprowadzonych przez Keralla Research dla BIG InfoMonitor dot. firmskarżących się na opóźnienia płatno- ści o ponad 60 dni, sytuacja względem czwar- tego kwartału 2020 r. w stosunku do pier- wszego kwartału 2021 r. uległa poprawie. Naj- większą różnicę odnotowały branże: budo- wlana, handlowa i usługowa. Na lepsze zmie- niła się sytuacja w transporcie, natomiast prze- mysł pozostał na tym samym poziomie. Bra- nżą najlepiej radzącą sobie z opóźnienia- mi w płatnościach jest budownictwo. Zaraz za prowadzącym w zestawieniu plasuje się przemysł z wynikiem 41%. Podobnie sytu- acja wygląda w transporcie (33%) i usługach (31%). Handel nadal przoduje w zestawieniu pod względem nierzetelnych klientów. Co PRAWO

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=