Credit Manager Magazine 3/2023

14 www.creditmanagermagazine.pl MARZEC / MARCH 2023 Współpraca, a nie konkurencja: klucz do budowy przewagi konkurencyjnej na bazie sztucznej inteligencji Obecnie organizacje rywalizują ze sobą, aby wdrożyć narzędzia sztucznej inteligencji w nadziei, że dadzą one długotrwałą przewagę konkurencyjną. W rezultacie, wydatki na pozyskiwanie danych i narzędzi informatycznych rosną, a menedżerowie są przekonani, że pozwoli to ich firmom osiągnąć sukces w otoczeniu charakteryzującym się natłokiem informacji, różnorodnością i niestabilnością otoczenia. Czy jest to dobry kierunek? Współczesna gospodarka opiera się na dąże- niu do zaspokojenia własnego interesu po- przez silnąkonkurencję, a „niewidzialna ręka” Adama Smitha prowadzi do kreowania do- bra społecznego. Wiele debat w teorii ekono- micznej toczy się wokół zasadności tej teorii i prawidłowości działania wolnego rynku, natomiast pojawia się szansa zdjąć maskę i stwierdzić, że sztuczna inteligencja (SI) jest tę właśnie niewidzialną ręką i katalizatorem tworzenia ostatecznego dobra społecznego. Jednak kluczowym warunkiem jest zrozu- mienie, że współpraca nie jest przeciwień- stwem do konkurencji, a raczej jest niezbęd- nym fundamentem do powstania sztucznego intelektu. Natomiast, sposób tworzenia i wy- korzystania SI, a nie samo wdrożenie, przy- czynia się do wyróżnienia się i stworzenia własnej unikalności. Unikalność branży zarządzania wierzytelnościami Zewzględuna unikalną rolę, jaką pełnią uczest- nicy rynku zarządzania wierzytelnościami, można zauważyć kreowanie dobra społecz- nego poprzez personalizację i projektowa- nie indywidualnych rozwiązań dla klientów w sytuacji trudności finansowych. Bazując na założeniu, że dłużnik ma świadomość i chęć spłaty zobowiązania, jednak ze względu na różne okoliczności wymaga to podejścia uni- kalnego dla każdej konkretnej sprawy, pra- widłowe zarządzanie wierzytelnościami słu- ży nie tylko ekonomicznym interesom wie- rzycieli lub podmiotów działających w ich Serhij Fuks CEO, AMA Institute imieniu, ale również całej gospodarce. Osta- teczny sposób rozwiązania i wyjścia z za- istniałej sytuacji buduje stabilność społeczną oraz całego sektora finansowego. Z punktu widzenia tworzenia spersonalizo- wanych rozwiązań dla konkretnych spraw i sy- tuacji, osoby zarządzające wierzytelnościa- mi powinny zaprojektować unikalną ścieżkę obsługi (strategia kontaktu), która będzie optymalna w momencie jej tworzenia oraz elastyczna i podatna na wprowadzenie zmian w przypadku pojawienia się nowych infor- macji mających istotny wpływ na ponowną ocenę sytuacji. Biorąc pod uwagę nieskoń- czoną ilość możliwych indywidualnych oko- liczności, zmienność sytuacji w czasie oraz mnogość punktów decyzyjnych i narzędzi, którymi dysponują uczestnicy rynku, takich jak, na przykład, kontakt telefoniczny, za- planowanie wizyty doradcy terenowego czy wysłanie sprawy do sądu, SI stanowi natural- ne źródło inspiracji jako rozwiązanie, które może wesprzeć człowieka w ciągłym projek- towaniu efektywnych rozwiązań. Człowiek z uwagi na skomplikowanie i różnorodność spraw oraz mnogość dostępnych narzędzi, nie jest w stanie samodzielnie zaprojektować takiej efektywnej strategii kontaktu. Współpraca – źródło SI Jeśli SI ma wspierać zarządzających wierzytel- nościami w ciągłym i skutecznym doborze roz- wiązań, należy zauważyć, że dotychczasowe za- łożenia rynku oparte na silnej konkurencji oraz wytworzeniem rozwiązań informatycznych na wyłączność podważają podstawy funkcjono- wania SI. Warto zrozumieć, że SI opiera się na dużych zbiorach danych (Big Data), które cha- BIZNES „Biorąc pod uwagę nieskończoną ilość możliwych indywidualnych okoliczności, zmienność sytuacji w czasie oraz mnogość punktów decyzyjnych i narzędzi, którymi dysponują uczestnicy rynku, takich jak, na przykład, kontakt telefoniczny, zaplanowanie wizyty doradcy terenowego czy wysłanie sprawy do sądu, SI stanowi naturalne źródło inspiracji jako rozwiązanie, które może wesprzeć człowieka w ciągłym projektowaniu efektywnych rozwiązań.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=