Credit Manager Magazine 2/2021

34 CREDIT MANAGER MAGAZINE Luty / february 2021 Warto odnotować, że tworzywa sztuczne są obecne w praktycznie każdej dziedzinie ży- cia. Nie ma sensu rozwodzić się nad ich przy- datnością w takich dziedzinach, jak budow- nictwo (rury, okna), przemysł samochodowy czy lotniczy (zamienniki z tworzyw, które obniżają masę pojazdu, a tym samym jego emisję szkodliwych gazów do atmosfery), niewątpliwie pryzmatem, przez który patrzą obserwatorzy tej branży jest kwestia gospo- darki odpadami, która w przypadku tworzyw pozostawia wiele do życzenia. Podkreślamy jednak z całą mocą, że oba zagadnienia nie są tożsame, zaś plastik sam z siebie nie trafia do mórz czy oceanów – ktoś go tam zapew- ne wyrzuca zaś sama gospodarka odpadami wymaga pilnych działań zaradczych, szcze- gólnie w Polsce. Co warto zauważyć, wyzwania te są w Euro- pie podejmowane zarówno przez Unię, jak i przez branżę tworzyw sztucznych. Z jednej strony mamy datowaną na styczeń 2018 r. eu- ropejską strategię na rzecz tworzyw sztucz- nych, z drugiej zaś Circular Plastics Alliance, gdzie firmy deklarują wykorzystanie 10 mln ton materiałów pochodzących z recyklingu do roku 2025. Strategia zaś, w perspektywie roku 2030 deklaruje realizację ambitnych ce- lów, jak chociażby: • 100% (!) wprowadzanych na rynek UE opa - kowań plastikowych MUSI nadawać się do ponownego użycia bądź zostać poddanych recyklingowi w opłacalny sposób, • 50% odpadów z tworzyw sztucznych wy - twarzanych w Europie zostanie poddanych recyklingowi, • wzrost zdolności sortowania i recyklingu ma być czterokrotny, Przetwórstwo tworzyw sztucznych – jak branża funkcjonuje w okresie pandemii i nie tylko Pandemia to szok dla całej gospodarki w wymiarze światowym. Jej skutki odczuła również branża przetwórców tworzyw sztucznych, ale równocześnie finalni użytkownicy dostrzegli dzięki niej również wiele zalet tego materiału, mających bezpośredni wpływ na ochronę zdrowia i życia ludzi. Jednak równolegle wprowadzane przepisy, między innymi tzw. Dyrektywa SUP (Single Use Plastics) stanowią dla branży poważne wyzwanie. Robert Szyman Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przetwórców Tworzyw Sztucznych • udział recyklatu w nowych opakowaniach ma wzrosnąć prawie trzykrotnie, • substancje uniemożliwiające procesy recy - klingu muszą zostać wymienione bądź wy- cofane. Często zapomina się również o roli działań marketingowych w utrudnianiu recyklingu. Dyskusja na temat odpadów z tworzyw toczy się de facto między ich producentami/prze- twórcami z jednej strony oraz środowiskami ekologicznymi z drugiej. Nieczęsto słychać głos np. globalnych koncernów produkują- cych napoje. Bo zwyczajnie powyższe postu- laty sprawią, że zmiana opakowań na te w pe- łni przydatne do recyklingu będzie musiała wpłynąć, i to znacząco, na ostateczne ceny produktu, jak napoje, batoniki czy kosme- tyki. Innym przykładem jest kwestia opako- wań wielomateriałowych, jak worek na mąkę z wklejoną przezroczystą szybką czy butelki PET na napoje dodatkowo opatrzone etykie- tą z materiału, który trudno usunąć w fazie recyklingu. Takie działania, mimo że pewnie służą zwiększeniu sprzedaży i niskim cenom, to znakomicie uniemożliwiają skuteczne sor- towanie poszczególnych materiałów użytych do produkcji danego opakowania, zwiększa- jąc tym samym masę śmieci. Pandemia Pierwsza fala pandemii spowodowała w Pol- sce różne skutki dla poszczególnych prze- twórców tworzyw sztucznych. Dostawcy butelek PET na wodę i napoje odnotowali nawet 30 proc. spadek popytu, zaś dostawcy opakowań do ciast i innych dań gotowych do spożycia nawet na poziomie 40 proc. Jednak najpoważniejsze problemy odnotowały ów- cześnie firmy z branży recyklingowej. Ich powodem była niska cena surowców do pro- dukcji nowych tworzyw, wywołana gwałtow- nym spadkiem cen ropy naftowej, co miało bezpośredni wpływ na popyt na surowiec pochodzący z odzysku z odpadów z tworzyw sztucznych. W części krajów europejskich (ale nie w Pol- sce) branża przetwórstwa tworzyw sztucz- nych została uznana za kluczową dla funk- cjonowania gospodarki, a tym samym nie podlegającą lockdownowi (Austria, Belgia, częściowo we Francji i Niemczech). Decyzja ANALIZA BRANŻOWA „Okres pandemii to też wzrost zapotrzebowania na wyroby jednorazowe ze strony jednostek ochrony zdrowia (talerzyki, sztućce, kubki, worki na odpady), jednak producenci tych wyrobów boleśnie odczuli brak imprez masowych w okresie wiosennym (weekend majowy), jak i latem.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=