Credit Manager Magazine 2/2021

33 CREDIT MANAGER MAGAZINE Luty / february 2021 Jeśli mimo wprowadzenia programu szcze- pień ochronnych czekają nas kolejne restrykcje i obostrzenia, sytuacja producentów kosmety- ków kolorowych na pewno jeszcze się pogor- szy. Jak bardzo? Realny wpływ pandemii na branżę będzie można ocenić pewnie za kilka kolejnych miesięcy, może nawet rok. Dopie- ro wtedy okaże się, czy wolumeny zamówień i preferencje klientów zmieniły się na stałe. Jeśli tak – jestem pewna, że firmy zrobią wie- le, by znów dostosować się do nowych realiów - podsumowuje Blanka Chmurzyńska-Brown . Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego Polski Związek Przemysłu Kosmetycz- nego, jako jedyna organizacja w Pol- sce, reprezentuje i wspiera cele stra- tegiczne przedsiębiorców wyłącznie branży kosmetycznej. Od 2002 r. jest aktywnym głosem sektora w procesie stanowienia prawa. Związek należy do Cosmetics Europe – europejskiej organizacji branżowej i Konfederacji Lewiatan. Angażuje się też w dzia- łania budujące pozycję sektora za granicą – wspiera promocję ekspor- tu polskich kosmetyków, buduje sieć partnerstw i wspólnie z partnerami znosi bariery w handlu międzynaro- dowym. Organizacja pełni również funkcję platformy wymiany doświad- czeń – edukuje i szkoli firmy, podno- sząc jakość całego sektora. Od 13 lat prowadzi też projekt społeczny Fun- dacja Piękniejsze Życie. ANALIZA BRANŻOWA Z badania Polskiego Związku Przemysłu Ko- smetycznego wynika, że 20% firm utrzymało poziom eksportu na dotychczasowym pozio- mie, w 15% z nich eksport rozwinął się, a 7% firm zamknęło w ogóle ten kanał sprzedaży. W jesiennej fali badania ponad połowa firm eksportujących towary zauważyła, że sytu- acja eksportu powoli się reguluje i wraca do normy. 28% dostrzega jednak znaczne trud- ności związane z powrotem na niektóre ryn- ki. Z kolei 16% badanych sądzi, że odbudowa eksportu będzie możliwa tylko z pomocą państwa. W marcu przy pierwszym lockdownie eksport w naszej firmie całkowicie się zatrzymał (wy- jątkiem była Szwecja, ale to dla nas mały ry- nek). W czerwcu aktywność eksportowa szyb- ko powróciła na swoje tory, a w III kwartale zauważyliśmy wzrosty nawet w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim. Niestety od października sytuacja eksportowa zmierza z powrotem ku zapaści (dostajemy informacje z innych rynków, że kupcy ograni- czają swoją aktywność). Jesienią wdrożyliśmy plan przetrwania kolejnych 6 miesięcy, aby przejść przez kolejną falę pandemii i ponow- nie ochronić zespół – podsumowuje Jacek Płucienniczak, Pharmann. Jak dodaje Blanka Chmurzyńska-Brow n dobrze się stało, że rządowe środki wspierają- ce promocje eksportu kosmetyków udało się finalnie przesunąć na wydarzenia online, ta- kie jak np. WeCosmoprof: Nic nie zastąpi oczy- wiście spotkań bezpośrednich, które pozwalają najlepiej przedstawić mocne strony rodzimych firm, ich know-how, ludzi, marki. Mamy jed- nak nadzieję, że chociaż w niewielkim stopniu WeCosmoprof był szansą dla przedsiębiorców działających w Polsce na nawiązanie nowych relacji. A szans jest wiele. Ostatnio obiecującym kierunkiem staje się na przykład Malezja. Dotychczas na tym rynku ekspansję pro- wadziły firmy takie jak Chantal, Seboradin, Flos-Lek, Cote d’Azur, Uroda Polska i Eveline Cosmetics. Od niedawna można tam kupić produkty dwóch kolejnych firm członkow- skich, Bella Farmacja i NOU Poland. Z myślą o firmach, które aktywnie szukają nowych rynków zbytu, Polski Związek Przemysłu Ko- smetycznego stworzył wspólnie z partnerami bezpłatny anglojęzyczny raport „The Polish Cosmetics Market 2020”. Dla producentów kosmetyków to praktyczne narzędzie, zbiera- jące i uwiarygadniające informacje o aktual- nym stanie polskiego sektora. Pandemia sprawiła, że ciągła zmiana jest naszą nową normalnością Co po miesiącach funkcjonowania w pande- mii najbardziej zajmuje przedsiębiorców z bran- ży kosmetycznej? W porównaniu z wiosen- ną falą badania Kosmetycznych.pl jesień przyniosła wielu firmom zapewnienie i utrzy- manie płynności finansowej. W II fali ba- dania martwiło się o nią 29% podmiotów – w maju było ich aż 58%. Dużo mniejszym problemem jest też brak opakowań (spadek z 64% wskazań do 39%). W pierwszej trój- ce wyzwań natomiast pozostają zakłócenia w łańcuchu logistycznym surowców, bariera popytowa klientów indywidualnych i zakłó- cenia w transporcie. W momencie wybuchu pandemii odczuwali- śmy niepokój o sytuację dostawców surowców i opakowań i niepewność co do bieżącego fun- kcjonowania firmy. Uspokajał nas jednak fakt, że nie kupujemy niczego na dalekich, azjatyc- kich rynkach, tylko u odbiorców europejskich. Staraliśmy się więc magazynować zapas nie- zbędnych surowców i opakowań, zbrojąc się na jeszcze trudniejsze czasy. Nie nastąpiło jed- nak nic, co zakłóciłoby naszą pracę – wyjaśnia Grzegorz Sienkiewicz, Dyrektor Zarządza- jący 4szpaki sp. z o.o. I dodaje: Nie odczuli- śmy także zawirowań związanych z wysyłką zagraniczną. Dziś nie przeszkadza nam nawet Brexit. Firmy kurierskie reorganizują się, bio- rą odprawy celne na siebie. Mamy wspólny cel – bezpieczne dostarczenie produktów do klien- tów. Staramy się, by wszystko szło jak najpłyn- niej. Patrzymy więc w przyszłość ze spoko- jem, nie zwalniamy tempa. Po 10 miesiącach pandemii znamy lepiej swój potencjał, pod- nosimy kwalifikacje, zatrudniamy ludzi z ko- mpetencjami, by być firmą dynamiczną i zwinną, która będzie wprowadzać nowe fir- my na rynek. Rok 2021 będzie dalej niepewny, ale jesteśmy przygotowani, by nadal funkcjo- nować w tym modelu. Wiele firm należących do Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego do predykcji do- tyczących przyszłości podchodzi ostrożnie. „Dzięki odwadze przedsiębiorców polskie produkty i marki są szeroko rozpoznawane za granicą, także poza Unią Europejską i systematycznie zwiększają wartość eksportu polskich kosmetyków. A w każdej kategorii produktowej i na każdej półce cenowej są synonimem value for money.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=