Credit Manager Magazine 12/2022

61 www.creditmanagermagazine.pl GRUDZIEŃ / DECEMBER 2022 GEOPOLITYKA wygląda imponująco. Z drugiej strony jest to zatrzymanie trendu trwającego kilkanaście lat, gdy poziom korupcji rósł lub utrzymywał się na bardzo wysokim poziomie. AMLO jako kandydat ludowego gniewu wy- znaczył pewien kierunek, którym być może podążą także przyszłe władze. Polityk jest pierwszym prezydentem niewywodzącym się z 2 największych partii: Instytucjonalnej Par- tii Rewolucyjnej (PRI) i Partii Akcji Narodo- wej (PAN). Wszystkie główne media zajadle go atakują, co tylko zwiększa jego wiarygod- ność. Wydaje się, że przywrócił Meksyka- nom nadzieję, że państwo może być rządzo- ne w sposób uczciwy i transparentny. Sam promuje skromny tryb życia, co jest dobrze widziane w tym stosunkowo biednym kraju. Oprócz zwalczania korupcji Obrador obie- cywał wzrost zamożności obywateli. Niestety na razie działania nie przyniosły spodziewa- nego rezultatu. Wskaźniki są nawet gorsze niż przed rozpoczęciem obecnej prezyden- tury, do czego w dużym stopniu przyczyniła się pandemia COVID. W 130-milionowym kraju prawie 30% obywateli żyje na skraju ubóstwa. Mimo że 20 lat temu było to niemal 50% ludności, trudno tę powolną poprawę uznać za sukces, zwłaszcza gdy uwzględnimy dużą migrację do USA. Coraz większym problemem w Meksyku sta- je się również brak wody. Żywo kontrastuje to z hektolitrami słodzonych napojów gazo- wanych, które można kupić na każdym rogu. Zdecydowanie dominuje Coca-Cola. Śred- nio na każdego Meksykanina przypadają po- nad 2 litry tego napoju dziennie – to najwyż- sze spożycie na świecie. W wielu miejscach południowego stanu Chiapas łatwiej i taniej jest kupić Cola-Colę aniżeli wodę. Producen- ci napojów gazowanych wykorzystują zapasy wody, której już nawet bez tego brakuje. Od kilku lat pojawiają się doniesienia o pierw- szych wojnach o wodę. Wiele kobiet nie może chodzić do pracy, bo czeka na upragniony przyjazd cysterny. Innym negatywnym skut- kiem nieograniczonej działalności wspomnia- nych firm jest wzrost zachorowań na cukrzy- cę, szczególnie wśród dzieci (w tym aspekcie Meksyk również zajmuje niechlubne wysokie miejsce). Powyższa sytuacja wskazuje na nie- udolność meksykańskiego państwa – brak od- powiednich regulacji, niemożność zaspokoje- nia podstawowych potrzeb obywateli oraz sa- mowolne działania zagranicznych koncernów. Antykolonializm dotarł do Meksyku Jest szansa na to, że ten ostatni element może ulec zmianie. Wprowadzono prawo nakazu- jące firmom spoza Meksyku etykietowanie artykułów spożywczych. Ograniczono sprze- daż strategicznych zasobów za granicę. Sym- bolem budowania meksykańskiej tożsamości może być zmiana nazwy święta obchodzone- go 12 października. Decyzją Senatu z listopada 2020 roku Mek- sykanie nie świętują już Dnia Kolumba, lecz Dzień Wielokulturowego Narodu. Ważniej- sze od semantyki jest jednak podłoże stojące za tym działaniem. Przykładem nowego po- dejścia do własnej tożsamości było zwróce- nie się do Watykanu z żądaniem potępienia udziału Kościoła w hiszpańskiej kolonizacji rozpoczętej w XVI wieku. W liście skiero- wanym także do Hiszpanów padają słowa o „godnych potępienia okrucieństwach”. Naród meksykański składa się z ogromnej liczby ludów rdzennych. 3 największe gru- py ludności to Metysi, Indianie i potomko- wie Europejczyków. Zagadnienie jest jednak dużo bardziej skomplikowane. W Meksyku wyróżnia się 67 grup etnicznych. Każda z nich w dużym stopniu zachowuje swoją odręb- ność, obyczaje i tradycje. Jeszcze niedawno ludność rdzenna była marginalizowana – po- siadała małą reprezentację w instytucjach i urzędach, nie respektowano jej interesów, nieraz wręcz dochodziło do dyskryminacji. „Oprócz zwalczania korupcji Obrador obiecywał wzrost zamożności obywateli. Niestety na razie działania nie przyniosły spodziewanego rezultatu. Wskaźniki są nawet gorsze niż przed rozpoczęciem obecnej prezydentury, do czego w dużym stopniu przyczyniła się pandemia COVID. W 130-milionowym kraju prawie 30% obywateli żyje na skraju ubóstwa.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=