Credit Manager Magazine 2/2022

Tomasz Bęben Dyrektor Zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). Członek Legal Advisory Group Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych(CLEPA).Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uni- wersytetu Jagiellońskiego. Radca praw- ny w Okręgowej Izbie Radców Praw- nychwWarszawie.Doświadczeniezdo- bywał w krakowskich i warszawskich kancelariach prawnych. Od kilku lat ściśle związany z motoryzacją. fot. Marek Szczepański 9 CREDIT MANAGER MAGAZINE LUTY / FEBRUARY 2022 tów. Prawie 2/3 planuje podwyżki w wyso- kości powyżej 10%, a jedynie 5% ankietowa- nych nie przewiduje podwyższenia cen swo- ich usług w 2022 roku. Rosnąca liczba samochodów zelektryfikowa- nych zwiastuje zmiany w zakresie usług ofe- rowanych przez niezależne warsztaty. Zary- sowujący się trend oznacza, że zarówno hy- brydy ładowane z sieci (PHEV) jak i pojazdy w pełni elektryczne (BEV) zaczną niedługo odwiedzać niezależne warsztaty. Wymusi to na nich poszerzanie zakresu usług, co wy- maga nowych kompetencji, odpowiedniego wyposażenia i zapewnienia sobie dostępu do wiedzy. Większość właścicieli warsztatów zdaje sobie sprawę z konieczności podnoszenia kwalifi- kacji i stopniowego przygotowywania się do obsługi takich pojazdów. Ci, którzy będą z tym zwlekać, bądź zignorują zmieniającą się rze- czywistość, zaczną z czasem tracić rynek. Z ankiety przeprowadzonej wśród przedsta- wicieli warsztatów wynika, że za największe wyzwanie uznają oni zakup nowych urządzeń. Ten aspekt wskazało 57% respondentów. Po- trzebę uzyskania dostępu do specjalistycznej wiedzy i jej regularne aktualizowanie wska- zała blisko połowa ankietowanych - 49,7%. Z kolei 36,3% warsztatowców uznało za pilną potrzebę pozyskanie odpowiednio wykwali- fikowanych pracowników bądź przeszkolenie personelu. Kluczową rolę w przygotowaniu niezależnego sektora motoryzacyjnego do zmian technolo- gicznych odegrają dystrybutorzy części. Dane pokazane w omawianym barometrze wska- zują, że połowa dystrybutorów zamierza pod- jąć działania wspierające warsztaty w przy- gotowaniu się do postępującej elektryfikacji. Dystrybutorzy będą z kolei korzystać z po- mocy producentów części, którzy opracowu- ją rozwiązania technologiczne wykorzysty- wane w przemyśle motoryzacyjnym. Dystrybutorzy od dawna dbają o to, by war- sztaty miały dobrze przygotowanych do za- wodu pracowników. Są między innymi ak- tywnymi partnerami szkół, którym dostar- czają nowoczesny sprzęt i wiedzę, pomaga- jąc w ten sposób w zdobyciu kwalifikacji zawodowych młodym adeptom wchodzącym na rynek pracy, a także oferują szkolenia BRANŻE „Branża motoryzacyjna uważa, że horyzont czasowy transformacji nakreślony przez Komisję Europejską jest nierealistyczny. Zdaniem CLEPA, powinien to być rok 2050, nie zaś 2035.” doświadczonym pracownikom. Do tego war- sztaty zrzeszone w sieciach zorganizowanych przez dystrybutorówmogą liczyć na rozmaite programy pomocowe, dzięki którym można unowocześnić wyposażenie i podnieść jakość oferowanych usług. Co po GVO? Sprawą, którą w tym roku żył będzie nieza- leżny rynek motoryzacyjny będzie też wy- gasające za kilkanaście miesięcy unijne roz- porządzenie MV BER, znane lepiej pod nie- mieckim skrótem GVO. Nie wiadomo jesz- cze, czy zostanie ono przedłużone, a jeśli tak, to w jakiej formie, ale jedno jest pewne - nie- zależny rynek usług motoryzacyjnych wciąż go potrzebuje, a brak odpowiednich regulacji grozi monopolizacją ze strony producentów samochodów. MV BER odegrało olbrzymią rolę - dzięki nie- mu nastąpił przełom w postrzeganiu nieza- leżnego rynku. Użytkownicy samochodów dowiedzieli się, kto jest rzeczywistym produ- centem części, zmieniło też znaczenie słowo „oryginał”. Odtąd termin ten nie jest zarezer- wowany wyłącznie dla części sprzedawanych w pudełkach z logo producenta samochodów. Równie oryginalne stały się części opatrzone znakami towarowymi ich rzeczywistych wy- twórców. Dzięki rozporządzeniu użytkowni- cy mogą serwisować swoje samochody w war- sztatach spoza sieci ASO także podczas okre- su gwarancyjnego. Przyniosło towielką zmia- nę w świadomości konsumentów, którzy do- wiedzieli się, że w niezależnym warsztacie mogą liczyć na profesjonalną usługę, części zamiennewysokiej jakości, a przy tymkonku- rencyjną cenę. Krótko mówiąc, pożytki z MV BER/GVO są rozliczne i bezsporne. Rozporządzenie obowiązuje do 31 maja 2023 roku. Niezależny sektor motoryzacyjny po- trzebuje nie tylko utrzymania zapisów MV BER, ale również ich modyfikacji, dostoso- wania do zmieniających się realiów i dopre- cyzowania.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=