Credit Manager Magazine 2/2021

3 CREDIT MANAGER MAGAZINE Luty / february 2021 Szanowni Państwo, Koniec 2020 i początek nowego roku jak zwykle obfitował w prognozy makroekonomiczne, formułowane przez ekspertów w oczywistym kontekście kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa. Problem z tym jest taki, że nadal nie wiemy kiedy i w jaki sposób to wszystko się skończy, czy w ogóle się skończy i jak biznes oraz nasz sposób życia będzie wyglądał za pół roku. Wpływ tego, co dla większości z nas był nie do pomyślenia jeszcze 12 miesięcy temu, na działalność gospodarczą należy bezpośrednio do kategorii niepewności. A może powinniśmy bardziej polegać na intuicji w procesie podejmowania decyzji? W mowie potocznej pojęcia ryzyka i niepewności zawierają wiele dwuznaczności, a często nawet używa się ich jako synonimów. Terminami tymi określa się jakikolwiek rodzaj niepewności z punktu widzenia pomyśl- nego lub niekorzystnego trafu, mówi się zatem o „ryzyku” straty oraz „niepewności” zysku. Według Knight’a ryzyko stanowi dająca się wymierzyć niepewność, natomiast niepewność jest niemierzalna. Istnieje zatem różnica pomiędzy mierzalną i niemierzalną niepewnością – pierwsza nazywa się ryzykiem, a druga niepew- nością. Ryzyko jest zatem szczególnym przypadkiem niepewności dającej się ująć liczbowo. Nie mamy wcześniejszych, powtarzających się przykładów takiej samej sytuacji jak teraz, więc nie ma możli- wości opracowania pomiaru wskaźników prawdopodobieństwa. W rezultacie każda opinia jest równie dobra. Wprawdzie świat doświadczył już nie jednej pandemii. Problem w tym, że są one odległe od siebie w czasie, a dzisiaj świat jest zupełnie inny, nielinearny i dynamiczny. Nie można normalizować wcześniejszych spo- strzeżeń czy dostosowywać ich skali do obecnej sytuacji, a ze względu na ten paradoks niemożliwe jest uzyskanie prawdopodobieństwa dającego się zmierzyć bez większego błędu. Naturalnym efektem jest to, że obecny kryzys i jego skutki przynależą do „czarnej skrzynki” niepewności, a nikt nie powinien próbo- wać być mądrym w sprawach niepewnych. Jak zauważa Ignacy Morawski „Wielkość wstrząsu związanego z COVID-19 sprawia, że weryfikacji ulegają nie tylko krótkoterminowe prognozy, ale też bardziej ogólne spojrzenie na naturę ryzyka w gospodarce. Wygląda na to, że niepewność stała się już stałym elementem gospodarczego krajobrazu – powrót do czasów, gdy była ona generalnie niska, może już być niemożliwy.” A może zatem dodać do analizy ryzyka kredytowego fenomen intuicji? Podobnie jak inne zmysły, intuicja to przede wszystkim instrument umożliwiający przetrwanie. Jej zadaniem jest natychmiastowe dostarczanie informacji. W czasach, gdy nasz codzienny byt był o wiele bardziej niebezpieczny, ci, którzy obdarzeni byli lepiej rozwiniętą intuicją, mieli więcej szans na przetrwanie. Myślę jednak, i do tego zachęcam, że najlepiej połączyć podejście oparte na liczbach z tym bardziej subiek- tywnym, opartym na intuicji. Świat finansów wymaga od nas rzetelnej wiedzy wynikającej ze stałej nauki i podnoszenia swoich kwalifikacji. Z drugiej strony, budowanie kompetencji na bazie swojego doświadczenia i tego, które życzliwie przekażą nam inni credit managerowie, zwiększa u nas umiejętność intuicyjnej trafnej oceny. Mam nadzieję, że lektura Credit Manager Magazine daje Państwu podstawę do jednego i drugiego. Miłej lektury! Robert Dyrcz Założyciel i Prezes Zarządu PICM OD REDAKCJI Wydawca: Fundacja Polski Instytut Credit Management KRS 0000540469 REGON 360918822 NIP 6772387249 Redaktor naczelny: Robert Dyrcz kom: +(48) 600 09 33 72 Dane kontaktowe: picm@picm.pl +(48) 12 312 80 52, PROJEKT i skład: Matylda Koziara ZDJĘCIE OKŁADKOWE pixabay.com Fotografie na stronach: pixabay.com, visualhunt.com Robert Dyrcz Redaktor Naczelny Wszystkie opinie wyrażone przez autorów tekstów nie reprezentują oficjalnego stanowiska Fundacji Pol- ski Instytut Credit Management (PICM) i redakcja Credit Manager Magazine nie ponosi za nie odpo- wiedzialności.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=