Credit Manager Magazine 12/2022

40 www.creditmanagermagazine.pl GRUDZIEŃ / DECEMBER 2022 ANALIZY Mariusz Pogorzała Swoja karierę zawodową rozpoczynał od pracy dziennikarza radiowego w lo- kalnym radiu w Jeleniej Górze. Radio pozostało jego pasją do dziś. W latach 90-tych współtworzył struktury mana- gerskie Towarzystwa Ubezpieczenio- wego Allianz, nadal pozostając kore- spondentem radiowym. Jednak świat finansów pochłonął go bezpowrotnie, gdy przyszło budować siłę sprzedażo- wą rodzącego się w Polsce doradztwa finansowego. Po sukcesach w ramach struktur Personal Finance Polska i współpracy z Europejskim Fundu- szem Leasingowym pozostał w świecie ubezpieczeniowym na dobre do dziś. Od prawie 20 lat zajmuje się ubezpie- czeniem należności w Atradius. Po- czątkowo jako Dyrektor Regionu we Wrocławiu, później jako Dyrektor ds. Rozwoju Sieci Sprzedaży, a aktualnie jak Senior Sales Manager w Atradius Kreditversicherung w Kolonii. Autor Bloga - Export nach Polen - www.exportnachpolen.info . Pasjonat wyścigów samochodowych, muzyki jazzowej i dobrej kuchni. przedsiębiorstw z branży budowlanej nega- tywnie ocenia swoje perspektywy wzrostu biznesu w kolejnym roku. Z kolei w innej ważnej dla niemieckiej gospo- darki branży, tj. chemicznej, nastroje wśród badanych firm są również pesymistyczne. Przedłużające się spowolnienie w gospodar- ce światowej budzi obawy wielu badanych przedsiębiorstw (40%), a znaczna ich liczba stwierdziła, że obawia się rosnącego ryzyka niewypłacalności klientów B2B i wynika- jących z tego niedoborów płynności. W tej sytuacji niewiele pomaga niepewność zwią- zana z wysokimi cenami energii, trwającymi zakłóceniami w łańcuchu dostaw i napięcia- mi geopolitycznymi. Sytuacja w Niemczech ma bezpośredni i zna- czący wpływ na sytuację polskich przed- siębiorców, ponieważ Niemcy są dla Polski partnerem handlowym nr 1 i to z wielką przewagą nad innymi krajami. Eksport pol- skich towarów do Niemiec to prawie 1/3 ca- łego eksportu Polski. Dla Niemiec Polska jest również bardzo wa- żnym rynkiem. To 5 partner handlowy Nie- miec i udział niemieckiego eksportu do Pol- ski rośnie, a Polska pozostaje głównym part- nerem handlowym Niemiec spośród krajów Europy Środkowej i Wschodniej oraz Azji Centralnej. We wrześniu br. wartość pol- sko-niemieckiej wymiany handlowej wzro- sła o 18% w porównaniu z wrześniem 2021 roku i wyniosła 14,84 mld Euro. W okresie od stycznia do września br. Polska i Niemcy wymieniły towary o wartości ponad 124 mld Euro, to o 14,9% więcej niż rok wcześniej.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=