Credit Manager Magazine 9/2021

Wydawca /publisher: Fundacja Polski Instytut Credit Management KRS 0000540469 REGON 360918822 NIP 6772387249 Redaktor naczelny /Editor in Chief: Robert Dyrcz +(48) 600 09 33 72 KONTAKT /Contact: picm@picm.pl +(48) 12 312 80 52 PROJEKT i skład /DESIGN and composition: Matylda Koziara ZDJĘCIE OKŁADKOWE /COVER PHOTO: pixabay.com Fotografie na stronach /Photos inside: pixabay.com , visualhunt.com Wszystkie opinie wyrażone przez autorów tekstów nie reprezentują ofi- cjalnego stanowiska Fundacji Polski Instytut Credit Management (PICM) i redakcja Credit Manager Magazine nie ponosi za nie odpowiedzialności. All opinions expressed by the authors of the texts do not represent the official position of the Polish Institute of Credit Management (PICM) and editorial staff of the Credit Manager Magazine is not responsible for them. OD REDAKCJI / SPIS TREŚCI Robert Dyrcz Redaktor Naczelny Założyciel i Prezes Zarządu PICM Szanowni Państwo, Z publikowanych ostatnio badań Kincentric wynika, iż spada zaangażowanie polskich pracowników, a ich nastrój się pogarsza. Odsetek zupełnie niezaangażowanych stanowi niemal 25 proc. – to więcej niż na świecie, gdzie odsetek stanowi tylko 14 proc. pracowników. Okazuje się też, że zaangażowanie polskich pracowników powraca do poziomu sprzed pandemii. Jednocześnie z tego samego badania wynika, iż pandemia i transformacja organizacyjna w kierunku pracy zdalnej wcale nie obniżyła efektywności pracy w polskich firmach, a pracownicy wyżej oceniają efektywność procesów i własną niż przed pandemią. Wydaje się zatem, iż lekcję z efektywności procesów odrobiliśmy,gorzejzmotywacjąizaangażowaniem.JaktłumaczyMagdalenaWarzybok,dyrektorzarządzającaKincentricPoland–„Nasze analizy jednoznacznie pokazują, że inwestycja w zaangażowanie pracowników ma wysoki zwrot w wynikach biznesowych organizacji, pomaga ograniczać koszty wynikające z niższej absencji, rotacji, wypadkowości czy koszty złej jakości, ale przede wszystkim zwiększa poziom innowacji, satysfakcji i utrzymania klientów. Koreluje także z większą dynamiką wzrostu sprzedaży czy rentownością biznesu”. Jak wspominałem w czerwcowym wydaniu Credit Manager Magazine, w swojej pracy należy widzieć sens. Przełoży się to zapewne na zaangażowanie dające maksymalną satysfakcję z pełnionych obowiązków. Mam nadzieję, że działalność Polskiego Instytutu Credit Management oraz lektura Credit Manager Magazine utwierdza Państwa w przekonaniu głębokiego sensu Waszej pracy. Cieszę się, że będziecie mieli okazję spotkać się bezpośrednio i o tym porozmawiać na długo wyczekiwanym kongresie FECMA. Miłej lektury! Polscy eksporterzy patrzą na pandemię Marian Gorynia, Piotr Trąpczyński Gospodarka jak po wojnie i to pewien problem Marek Pielach 11-13 24-25 BIZNES O regule ekonomii behawioralnej, którą powinien znać każdy negocjator… i nie tylko Borys Sadowski Rachunkowość kreatywna AD 2021 Piotr Rybicki 14-15 26-30 edukacja Nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego – zmiany dotyczące dochodzenia należności na podstawie weksla r. pr. Michał Siembab Zatory płatnicze - prawo i praktyka biznesowa adw. Michał Kwieciński 17-19 21-23 PRAWO Introducing HARIMA, the latest member of FECMA in Greece and the challenges its members face Michael Samonas The changes to the grounds for filing for insolvency under SanInsFoG David Blender 58-59 66-67 Challengers and champions Glen Bullivant The ‘new’ credit manager is the financial disruptor Vijay Gangadin, Cees Jansen Working Capital Requirements trend in 2020 across the world AFDCC The story of (un)credible sustainability communication in 2021 Erik Elvingsson Hedén Covid-19: Managing turbulent times Josef Busuttil The Future of Credit Management Danny Kaltenborn 32-33 37 41-42 62-63 44-45 64-65 FECMA Poland faces greater reform uncertainty under minority PiS government even as the economy rebounds Dennis Shen, Levon Kameryan 60-61 ANALYSIS Where is the global economy now? Przemysław Kwiecień, PhD, CFA Effective creditworthiness analysis based on financial information Tomasz Jastrząb, PhD 38-40 35-36 EDUCATION 3 scenarios where you should use international invoice finance Stenn International Ltd. The recovery of the global economy continues. Maintaining business continuity remains the key Atradius European smes: 7-15% at risk of insolvency in the next four years Euler Hermes Cross Border Debt Collection in Europe Elisabeth Mayer-Wildenhofer 46-47 48-49 54-57 50-52 BUSINESS

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=