Credit Manager Magazine 3/2023

5 www.creditmanagermagazine.pl TEMAT NUMERU MARZEC / MARCH 2023 Wiem, że nic nie wiem – czyli przewaga naturalnej inteligencji nad sztuczną Cały świat ogarnął zachwyt i jednocześnie przerażenie, gdy w listopadzie minionego roku wystartował ChatGPT. Czeka nas rewolucja? Sztuczna inteligencja zabierze nam pracę? Mówi się o tym przecież od lat. Dyskusja, za sprawą narzędzia firmy Elona Muska, nabiera jednak rozpędu. Obawa jest niepotrzebna. Tak, sztuczna inteligencja umie szybko liczyć, odpowiada w mgnieniu oka na skomplikowane pytania, błyskawicznie wyszukuje informacje, pisze artykuły, tworzy grafikę etc. Maszyny nie od dzisiaj zastępują nas coraz szerzej w powtarzalnych pracach. Niedługo, wydawać by się mogło, ludzka, ułomna inteligencja stanie się bezużyteczna. Jednak paradoksalnie nasze „niedoskonałości”, a zwłaszcza to co w konfrontacji z maszynami najbardziej widać, czyli „niewiedza”, są zaletą a nie wadą. Obawy Z prognoz McKinsey Global Institute wynika, iż tylko w Stanach Zjednoczonych do 2030 r., na skutek automatyzacji, całkowicie wyelimi- nowane zostaną 73 mln miejsc pracy. Inne ba- dania firmyGartnermówią, iżwobliczu recesji w tym roku, 98% ankietowanych menedże- rów z działów HR gotowych jest ciąć koszty pracy. Obecna sytuacja gospodarcza sprzyja automatyzacji, a oni gotowi są wdrażać rozwią- zania sztucznej inteligencji, które pozwolą zastąpić pracownika. Pracownicy na razie wy- grywają w rywalizacji z robotami, ale zmia- ny są nieuchronne. Jak wynika z „Barometru PolskiegoRynkuPracy” Personnel Service, już 68% przedsiębiorców spodziewa się, że auto- matyzacja zmniejszy poziom zatrudnienia. Ale bardziej prawdopodobne jest to, że zawody się zmienią, niż to, że całkowicie znikną. Jak pi- szą eksperci, wydaje się, że entuzjaści sztucznej inteligenci przeceniali jej możliwości, a nie do- cenili ludzi. Pracownicy w zdecydowanej więk- szości branż w najbliższej przyszłości nie stracą pracy, choć z dużym prawdopodobieństwem ich zawód się zmieni. Potwierdza to analiza Pearson, która mówi o tym, że w przyszło- ści zniknie 20% zawodów, 10% się nie zmie- ni, a w przypadku 7 na 10 pracowników bę- dzie wymagane zdobycie nowych umiejętno- ści i kompetencji. Technologia ma pomóc przede wszystkim w optymalizacji procesów. Przedsiębiorstwa inwestujące w IT spodzie- wają się, że pozwoli im to działać szybciej i taniej, że pieniądze wydane natechnologie przełożą się na większą niezawodność sprzę- Robert Dyrcz Polski Instytut Credit Management (PICM) tu i wyższą produktywność. Ta nie oznacza wcale zastępowania ludzi algorytmami czy ma- szynami, choć jestto równie prawdopodobne. Technologia możezwiększyć możliwości czło- wieka, choć wdrożona nieodpowiednio może wywołać odwrotne efekty. Dyskusja o automatyzacji i sztucznej inteligen- cji nabrała ostatnio rumieńców po zyskującej w zawrotnym tempie na popularności aplikacji ChatGPT. I ja nie oparłem się pokusie rozmo- wy z robotem, oczywiście z niemałymi pro- blemami. Logowanie jest praktycznie możliwe tylko w godzinach porannych, kiedy jeszcze śpią użytkownicy zza oceanu. Poniżej cytuję jak ChatGPT odpowiedział na pytania: Czy sztucz- na inteligencja i automatyzacja doprowadzi do masowego bezrobocia? Czy sztuczna inteligen- cja odbierze ludziom pracę i da ją robotom? Sztuczna inteligencja i automatyzacja mają potencjał zmiany sposobu wykonywania pra- cy i wprowadzenia zmian w strukturze rynku pracy. W niektórych sektorach i branżach mo- gą one prowadzić do zmniejszenia zapotrze- bowania na pracowników, a tym samym do wzrostu bezrobocia. Jednakże, należy zauwa- żyć, że automatyzacja może także przyczynić się do tworzenia nowych miejsc pracy, szcze- gólnie w dziedzinach związanych z rozwojem i wdrażaniemtechnologii sztucznej inteligencji, robotyki czy innych dziedzin związanych z IT. Ponadto, istnieją obszary pracy, w których sztu- czna inteligencja i automatyzacja nie są w sta- nie zastąpić ludzkiej pracy, na przykładwprzy- padku pracy wymagającej kreatywności, em- patii, czy zdolności do podejmowania decyzji w warunkach niewielkiej ilości informacji. W związku z powyższym, nie można jedno- znacznie stwierdzić, że sztuczna inteligencja doprowadzi do masowego bezrobocia lub że da pracę tylko robotom. Wprowadzenie no- wych technologii będzie miało skutki zarów- no pozytywne, jak i negatywne, ale zależy od nas, jak będziemy potrafili wykorzystać ich potencjał i jak będziemy przygotowywać się do zmian w strukturze rynku pracy.” „Jak wynika z «Barometru Polskiego Rynku Pracy» Personnel Service, już 68% przedsiębiorców spodziewa się, że automatyzacja zmniejszy poziom zatrudnienia. Ale bardziej prawdopodobne jest to, że zawody się zmienią, niż to, że całkowicie znikną.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=