Credit Manager Magazine 2/2022
61 CREDIT MANAGER MAGAZINE LUTY / FEBRUARY 2022 niu br. wprowadziły Francja, Włochy, Buł- garia. To oznacza, że polskie firmy muszą rozpoznać nowe wymagania i się do nich do- stosować – na każdy z tych rynków z osobna. Zjawisko to jest bardzo niepokojące. Do tej pory dużym ułatwieniem było produkowanie na rynek Unii Europejskiej. W jeszcze szerszej perspektywie zmieniają się też regulacje krajów trzecich. Bardzo czę- sto przybierają formę dodatkowych wyma- gań, są protekcjonistyczne dla lokalnego ryn- ku lub są próbą pozyskania zachodniego know-how. Nietrudno zgadnąć, że kolejne wymagania utrudniają eksport. To wszystko bez wątpienia przełoży się ostatecznie na wy- nik polskich firm. Z tej perspektywy szczególnego znaczenia nabierają działania promujące nasze firmy zagranicą. Od kilku lat jesteśmy strategicz- nym wsparciem dla polskiego rządu w tym obszarze. W 2021 roku prezentowaliśmy za- lety polskiego sektora na targach Beauty- worldMiddle East Dubai. W2022 roku – o ile nic się nie zmieni – będziemy reprezentować branżę w Bolonii. Staramy się też dostarczać ponad 230 firmom należącym do naszej organizacji potrzebnych narzędzi ułatwiających eksport – danych, ra- portów, wiedzy z innych rynków. Obecnie zacieśniamy na przykład relacje z rynkiem ASEAN, który zdaniem analityków jest jed- nym z bardziej perspektywicznych kierun- ków dla polskich firm. Ten region to ponad 660 mln ludności i 10 gospodarek należących do najszybciej rozwijających się na świecie. Zdaniem ekonomistów ekspansja na rynki Azji i Oceanii będzie jednym z ważniejszych motorów wzrostu wartości dla polskiej bran- ży kosmetycznej do 2027 r. Szansą jest m.in . rosnące zainteresowanie produktami halal. Z jednej strony firmy z Polski chcą poznać re- gulacje dla tej kategorii, z drugiej kraje takie jak Indonezja czy Malezja są nastawione na poszerzanie tego asortymentu. Nie bez zna- czenia jest także zaciekawienie państw re- gionu ASEAN tematyką regulacji prawnych, obowiązujących w Europie, na których opie- ra się produkcja kosmetyków. Unijne przepi- sy dotyczące tego sektora są benchmarkiem dla świata, a Polska na mapie Europy jest bar- dzo silnym graczem i wiarygodnym partne- rem, który do tego świata może wprowadzić. Między innymi dlatego 18 stycznia br. podpi- Blanka Chmurzyńska Od blisko 20 lat Dyrektor Generalna Polskiego Związku Przemysłu Ko- smetycznego (Kosmetyczni.pl) – jed- nej z najlepszych organizacji branżo- wych w kraju. Buduje strategię oraz odpowiada za rozwój Kosmetycznych.pl zarówno w kraju, jak i w Unii Europejskiej po- przez szereg działań: od rzecznictwa na poziomie najwyższych szczebli ad- ministracji rządowej, po integrację lu- dzi branży. Od 2003 r. odpowiadała za przygotowanie sektora do wszystkich regulacji: od dyrektyw unijnych, rozpo- rządzenia kosmetycznego 1223/2009/ WE, poprzez wszystkie krajowe akty prawne mające znaczenie dla sektora kosmetycznego. Jako członkini zarzą- du Cosmetics Europe odpowiada za tworzenie strategii również tej euro- pejskiej organizacji. Pełni także funkcje przewodniczącej Komitetu Technicznego ds. Kosmety- ków w Polskim Komitecie Normali- zacyjnym i prezesa Fundacji Pięk- niejsze Życie – polskiej części global- nego projektu „Look Good Feel Bet- ter”, która pomaga kobietom walczyć z wizualnymi skutkami choroby no- wotworowej. BRANŻE saliśmy trójstronne Memorandum o współ- pracy z ASEAN Cosmetics Association i Pol- ską Agencją Inwestycji i Handlu. Chcemy po- kazać kupcom z regionu ASEAN potencjał współpracy z polskimi firmami. Mamy wiele pomysłów na to, jak tego dokonać. Konsument w 2022 roku Spodziewamy się, że w tym roku wszystkie ini- cjatywyprokonsumenckie,zakładającewzmoc- nienie głosu klientów, zwiększanie ich świa- domości, a co za tym idzie – konieczność prowadzenia transparentnych działań przez producentów różnych dóbr, zyskają w Unii Europejskiej nowe znaczenie w 2022 r. W li- stopadzie na zaproszenie UOKiK wzięliśmy udział w polskiej edycji Dialogu Konsumen- ckiego „Nowy Program na rzecz Konsumen- tów”, związanym z wizytą komisarza Didiera Reyndersa w Warszawie. Widać, że to kie- runek, z którym będą musiały się zmierzyć wszystkie branże. My akurat zupełnie się tego nie obawiamy, bo od lat zdecydowanie idzie- my w tę stronę. I bardzo mocno stawiamy na bezpośredni kontakt z konsumentem, np. przez www.Kosmopedia.org – portal i bez- płatną aplikację mobilną, której podstawową funkcją będzie możliwość analizy blisko 30 000 składników kosmetyków. 1 WgdanychCosmeticsEuropeiPekaoS.A.wla- tach 2016-202 co piąte MŚP w Unii Europej- skiej powstało w Polsce. „Branżę mogą dotknąć reperkusje związane z sytuacją polityczną, sankcjami unijnymi dla Białorusi i Rosji i odpowiedzią obu krajów na nie, np. embargiem na towary. To oczywiście na razie spekulacje, ale ryzyko jest realne.”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=