Credit Manager Magazine 2/2022
5 CREDIT MANAGER MAGAZINE LUTY / FEBRUARY 2022 TEMAT NUMERU jak i dla środowiska – wyjaśnia Janusz Turski ze Stowarzyszenia Papierników Polskich. Inflacja – zagrożenia i szanse Kłopoty z dostępnością oraz ceną surowców i komponentów wpływają na koszty produk- cji, a te z kolei wymuszają zmiany cen dla konsumentów. Inflacja bez wątpienia będzie jednym z najczęściej dyskutowanych tema- tów ekonomicznych w 2022 roku. Jak pod- chodzi do niej biznes? Janusz Turski przy- znaje, że w branży papierniczej panuje nie- pewność co do poziomu akceptacji rynku i konsumentów dla kolejnych, wywołanych wzrostem kosztów produkcji, podwyżek cen wyrobów z papieru. Z kolei branża AGD stara się dostrzec w in- flacji nie tylko zagrożenia, ale również szan- se: – Na krótką metę inflacja może sprzyjać branży producentów AGD, ponieważ kon- sumenci będą lokowali nadwyżki finansowe w dobra trwałego użytku, jednak wzrost cen kredytu ratalnego może tę sprawę utrudnić – wyjaśnia Wojciech Konecki. – Paradoksalnie widzimy szanse na wzrost sprzedaży we wzro- ście cen energii. Powoduje on koncentrację konsumentów na wyrobach efektywnych ener- getycznie. Oszczędzanie energii staje się za- tem nie tylko modą na ekologię, ale też jed- nym ze sposobów ochrony domowych budże- tów. Zauważamy wzrost wymiany jeszcze działających sprzętów i przeznaczanie ich do recyklingu, który w tej branży działa wzorco- wo – dodaje Prezes APPLiA Polska. W gąszczu unijnych regulacji Kolejnym wyzywaniem na obecny rok, na które często wskazują przedstawiciele branż, jest konieczność dostosowania się do regu- lacji UE – szczególnie tych, które związane są z „zieloną” transformacją. Mają one duży wpływ m.in. na rozwój branży chemicznej. Tomasz Zieliński, przekonuje, że chemia jest jedną z najważniejszych branż, bez których Europa nie zrealizuje ambitnych, „zielonych” celów. – Jako jedna z najbardziej innowacyj- nych gałęzi przemysłu, będzie pełnić w tym procesie fundamentalną rolę i dołączyła do głównych graczy w projektowaniu wszelkich prośrodowiskowych rozwiązań. Produkty che- miczne, jako kluczowe dla rozwoju nowych narzędzi, procesów, urządzeń, a także nie- zbędne dla istnienia różnych branż sprawiają, że sektor chemiczny będzie napędem prze- mian, przed którymi stoi obecnie cała Europa, dążąc do osiągnięcia neutralności klimatycz- nej – mówi Prezes PIPC. Wyjaśnia również, że jednym z narzędzi Unii Europejskiej mających urealnić dążenie osiągnięcia celów klimatycz- nych jest przyjęty w połowie lipca br. pakiet „Fit for 55”, stanowiący bazowy element kon- cepcji Europejskiego Zielonego Ładu. Składa się na niego 13 tzw. wniosków ustawodaw- czych – wiele z nich w sposób znaczący wpły- nie na funkcjonowanie całego europejskiego, w tym polskiego przemysłu chemicznego, który będzie musiał zmierzyć się z nowymi wyzwa- niami. – Realizowane i kolejne, planowane in- westycje Polskiej Chemii są odpowiedzią na idee dotyczące zrównoważonego rozwoju na unijne plany zmierzające ku dekarbonizacji – dodaje Tomasz Zieliński. Unijnej legislacji bacznie przyglądają się rów- nież producenci AGD: – Widzimy jak wiele zmian niesie nowe prawo konsumenckie ale także „zielone”, przeorientowanie gospodar- ki, w którym największe znaczenie ma pakiet Fit for 55 oraz CBAM. Oczywiście wszystkie kwestie związane z ESG również będą kluczo- we dla producentów AGD – mówi Wojciech Konecki. Polityka pogłębia niepewność Polscy przedsiębiorcy śledzą również sytu- ację w globalnej gospodarce i geopolityce. I to z coraz większym niepokojem. – Wojny handlowe, ale także te konwencjonalne, mogą przynieść wiele niekorzystnych zmian, przed którymi należy się zabezpieczać, choć nie mo- żna przewidzieć ich wszystkich. Cieszymy się zatem, że produkcja polska jest w dużej mierze skierowana na bezpieczny rynek unijny, jed- nak ilość importowanych komponentów spo- za naszego kontynentu jest niepokojąca i po- winna zostać zrewidowana – mówi Wojciech Konecki. Szefa APPLiA Polska niepokoi rów- nież niepewność polityczna. Dlaczego? Może mieć ona konkretne i odczuwalne skutki biz- nesowe. – Niepewność wytrąca argument orę- downikom lokowania inwestycji w naszym kraju. Stoimy w przededniu bardzo ważnych decyzji największych koncernów w naszej bran- ży więc wyjątkowość tego momentu powinna być szczególnie rozważona przez nasz rząd. Czasy naszej przewagi związanej z tanią siłą roboczą minęły. Ostatnio coraz częściej wy- przedza nas w tym zakresie Rumunia czy Tur- cja. Także Niemcy oferujący łatwiejszy dostęp do nowoczesnych technologii, stają się dla nas ponownie ostrą konkurencją, szczególnie, że oferują bardziej wykwalifikowaną kadrę, rela- tywnie niższe koszty energii, bliższy dostęp do głównych rynków oraz przyspieszoną roboty- zację – wyjaśnia. Kamyczek do ogródka administracji Przedsiębiorcy z różnych branż przyznają, że w okresie niepewności administracja powin- na zadbać w większym stopniu o budowanie poczucia stabilizacji. Mówiąc wprost – ocze- kują wsparcia i współpracy w rozwiązywaniu najważniejszych problemów. – Spoglądając w przyszłość, sektor chemiczny, który został oficjalnie uznany w ogłoszonej w czerwcu 2021 r. Polityce Przemysłowej Polski za strate- giczny dla polskiej gospodarki, powinien otrzy- mać konkretną, realną pomoc w zakresie ni- welowania gwałtownych zmian, czy to spo- wodowanych regulacjami – krajowymi lub unijnymi – czy wzrostem kosztów. Niezwykle istotna jest kwestia wypracowania – w dialogu z krajową administracją – rozwiązań, które będą wspierać różnego rodzaju przedsięwzię- cia branży, w tym innowacje i inwestycje. Stanowiłoby to realną pomoc i odpowiedź na potrzeby w zakresie opracowywania nowych produktów, technologii, odpowiadających na wyzwania związane np. z gospodarką obiegu zamkniętego, transformacją energetyki, czy też z rozwijaniem technologii wodorowych – prze- konuje Tomasz Zieliński. Bardziej konkretne oczekiwania wobec ad- ministracji formułuje branża papiernicza. Wśród najważniejszych zmian na jakie czeka- ją papiernicy, Janusz Turski wymienia m.in . pilną modyfikację systemu sprzedaży drewna przez Lasy Państwowe i zapewnienie krajo- wym producentom stabilnego dostępu do surowca a także jak najszybsze uchwalenie nowelizacji ustawy o rekompensatach dla sektorów energochłonnych. Branża oczeku- je również szerokiego otwarcia dostępu dla przemysłu do środków na przeprowadzenie nisko-emisyjnej transformacji. Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) jest największą niezależną organizacją biz- nesu w Polsce. Powstała w 1990 roku. Reprezentuje największą liczbę przed- siębiorców,łącząc160organizacjibiz- nesowych, tj. 70 Izb i związków bran- żowych, 61 Izb regionalnych, 21 Izb bilateralnych oraz 8 pozostałych or- ganizacji (stowarzyszenia, fundacje). KIG prowadzi monitoring działal- ności ustawodawczej Sejmu, przeka- zujemy zbiór postulatów przedsiębio- rców do Rządu, Parlamentu, Kance- larii Prezydenta i organów UE. Krajowa Izba Gospodarcza stale współ- pracujezRządem(towarzyszącedele- gacje biznesowe przedstawicieli MPiT i MSZ) oraz agencjami rządowymi (PAIH,PARP,KOWR)wramachreali- zacji projektówmiędzynarodowych.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=