Credit Manager Magazine 2/2022

4 CREDIT MANAGER MAGAZINE LUTY / FEBRUARY 2022 TEMAT NUMERU Rok 2022 oczami przedsiębiorców – daleka droga do stabilizacji Patrząc na wskaźniki makroekonomiczne, ubiegły rok był dla gospodarki dużo bardziej pomyślny od pandemicznego 2020. Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) Daleka droga do stabilizacji Według szacunków KIG, PKB w 2021 roku wzrósł o 5,7% procent. Ostatnie miesiące przyniosły zaskakująco dobre dane o produ- kcji przemysłowej, eksporcie czy sprzedaży detalicznej. W prognozach przedsiębiorców na 2022 rok daleko jest jednak od hurra- optymizmu. Nic dziwnego. Do problemów wywołanych przez kolejne fale zakażeń ko- ronawirusem dołączyły kolejne: zawirowania na rynku paliw i nośników energii, rosnące koszty surowców, problemy z łańcuchami do- staw. Jakby tego było mało, dodatkowych zmartwień przedsiębiorcom przysparza nie- pewność polityczna i regulacyjna. Jak będzie wyglądała w 2022 roku polska gospodarka w liczbach? Prognozy KIG prze- widują wzrost PKB o 4,5%. Dynamika pro- dukcji przemysłowej zmniejszy się z 18,1% w 2021 roku do 4,8%. Eksport, podobnie jak w ubiegłym roku, zanotuje dwucyfrowy, choć niższy wzrost – o 13,1%. Budząca coraz więk- szy niepokój inflacja wyniesie średnio 8,4%. Piotr Soroczyński, Główny Ekonomista KIG nie ukrywa, że obecny rok i najbliższe lata będą trudne dla polskich przedsiębiorców. – Będą musieli głęboko dopasować się do zmian. Nie tylko tych, które przyniosła pandemia ale również tych, które następują w geopolityce i globalnej gospodarce – przekonuje. Proble- my, z którymi będą musieli zmierzyć się przed- siębiorcy to m.in. zmiana postaw konsumen- tów, zmiany w globalnych łańcuchach do- staw, zmieniające się otoczenie regulacyjne czy wreszcie coraz bardziej widoczne w wielu krajach tendencje do interwencjonizmu, pro- tekcjonizmu i ręcznego stertowania procesa- mi gospodarczymi. Jak perspektywy rozwoju w 2022 roku oceniają poszczególne branże? Przedsiębiorcy przyznają, że wciąż jest tutaj dużo znaków zapytania. – Trudno jednozna- cznie ocenić perspektywę jaka czeka branżę papierniczą w roku 2022. Nastroje naszych przedsiębiorców zależą od kilku czynników, z których każdy obarczony jest dużą dozą niepewności – mówi Janusz Turski, Dyrektor Generalny Stowarzyszenia Papierników Pol- skich (SPP). W podobnym tonie wypowiada się Tomasz Zieliński, Prezes Zarządu Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego: – Trwająca już blisko dwa lata pandemia COVID–19, od- cisnęła piętno na nas wszystkich. Wywołany przez nią niespotykany dotąd kryzys wpłynął na światowe gospodarki i choć wszystko wra- ca powoli do równowagi, to ze skutkami tego załamania będziemy mierzyć się jeszcze długo. Przed polską branżą chemiczną niełatwy czas – będziemy mierzyć się z szeregiem regulacji, których realizacja nie będzie prosta – mówi Prezes PIPC. Nie tylko pandemia Wśród wyzwań, przedsiębiorcy wciąż wska- zują niepewność związaną z rozwojempande- mii. Wojciech Konecki, Prezes Zarządu Ogól- nopolskiego Związku Producentów AGD APPLiA Polska i Wiceprezes KIG mówi: – Je- steśmy branżowo optymistami, choć lista za- grożeń jest bardzo długa, a na jej czele nadal pozostaje obawa przed konsekwencjami CO- VID-owymi. W tym jednak wypadku i w obe- cnym czasie oczekujemy od rządu prawdzi- wej, a nie udawanej współpracy z przedsię- biorcami. Razem możemy skuteczniej prze- ciwdziałać temu zagrożeniu. Wubiegłym roku branża AGD miała powody do zadowolenia. Osiągnęła zaskakująco dobre wyniki i – jak mówi Prezes APPLiAPolska – z dumąmoże za- raportować ilościowy wzrost sprzedaży w Pol- sce o 5% i wartościowy o ponad 10%. Produk- cja, która w ponad 85% dedykowana jest na eksport również zanotuje dwucyfrowy wynik. Niestety pandemia nie jest jedynym zmar- twieniem. Sen z oczu przedsiębiorców spę- dza również problem rosnących cen energii, surowców i komponentów oraz kłopoty z ich dostępnością.WojciechKonecki przyznaje, że wśród największych wyzwań dla branży AGD w tym roku będzie m.in. utrzymanie w ry- zach kosztów związanych z rosnącymi ce- nami komponentów, energii oraz wynagro- dzeń. – Nie bez znaczenia jest również za- pewnienie ciągłości dostaw, a to ryzyko wiąże się z ograniczonym dostępem do kontenerów i kontenerowców, a także wahaniami podaży i cen surowców oraz podzespołów – tłumaczy. Dla branży papierniczej, obok rosnących cen energii, coraz większym problemem jest m.in . niespotykany dotąd wzrost ceny strategiczne- go surowca – drewna – i problemy z jego do- stępnością. Branża coraz bardziej dotkliwie odczuwa również drastycznie wysokie ceny celulozy rynkowej, powiązane z ogólnym kry- zysemwywołanym pandemią, rosnącymi kosz- tami energii i frachtu oraz praktykami speku- lacyjnymi na globalnym rynku. Innym wyz- waniem jest dostępność i ceny makulatury. – Poprawa jakości funkcjonowania systemu selektywnej zbiórki odpadów papieru i tektury przydatnych do ponownego przerobu, z pewno- ścią i natychmiast przyniosłaby ewidentne ko- rzyści dla przedsiębiorców branży papierniczej, „Niestety pandemia nie jest jedynym zmartwieniem. Sen z oczu przedsiębiorców spędza również problem rosnących cen energii, surowców i komponentów oraz kłopoty z ich dostępnością.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=