PICM

Panel logowania Language PICM
Language:  

CreditBlog


 


"Łatwo jest mówić, gdy się ma coś do powiedzenia, ale trudno jest mieć coś do powiedzenia, gdy trzeba mówić."

Tadeusz Kotarbiński

 

Masz coś do powiedzenia o bieżących wydarzeń ekonomicznych oraz geopolitycznych mających wpływ na ryzyko kredytowe firm, państw, samorządów czy instytucji publicznych? A może chcesz się podzielić swoją wiedzą lub nabytym doświadczeniem w zakresie zarządzania ryzykiem kredytowym? CreditBlog Polskiego Instytut Credit Management to odpowiednie miejsce żeby to zrobić!

Napisz swój tekst na picm@picm.pl a my opublikujemy te najciekawsze!

A może chciałbyś skomentować to co już napisaliśmy? Pisz na picm@picm.pl!


Zastanawiasz się czy zacząć? Czy warto pisać? → przeczytaj: Dlaczego warto prowadzić blog ekspercki

Chces być na bieżąco z najnowszymi wpisami w CreditBlog? → zapisz sie na nasz newsletter!



Robert Dyrcz, fundator PICM

Koniec przeterminowanych płatności? Działajmy!

1 grudnia 2017

Ostatnio publikowane dane gospodarcze zachwycają. Koniunktura w Polsce jest świetna, napędzana konsumpcją oraz rewelacyjnymi wynikami eksportu. Ten drugi czynnik wynika głównie z najlepszej od wielu lat kondycji gospodarczej krajów Unii Europejskiej. Ostatnio opublikowane odczyty wskaźnika wyprzedzającego koniunkturę, tzw. PMI (Purchasing Management Index) biją kolejne rekordy. Ale okres dobrej koniunktury nie powinien być powodem do mniejszej czujności w monitorowaniu spływu należności od kontrahentów. Wręcz przeciwnie.

czytaj więcej

 



Marlena Wędrzyk, członek PICM

Czy proces windykacji wpływa na inne działy? A może tylko na Dział Sprzedaży!?

9 październik 2017

To pytanie nasunęło mi się podczas rozmowy z niedawno poznanym managerem profesjonalnego centrum usług wspólnych (BPO/SSC). Jakże różne są światy biznesu (procesy) prowadzonego przez BPO/SSC wykonujące usługi dla swojego zleceniodawcy, tj. partnera biznesowego. Zaznaczę, że obydwa światy usług tych bezpośrednich (wewnętrznych) jak i tych zewnętrznych, niemające styczności z podstawową działalnością biznesową, są poprawne i profesjonalne. Różnią się tylko albo aż, mentalnością oraz sposobem podejścia do zadań.

czytaj więcej



 

Robert Dyrcz, fundator PICM

Koniec przeterminowanych płatności?

18 kwietnia 2017

Miesiąc temu został opublikowany kolejny raport omawiający problem zatorów płatniczych. Tym razem, Fundacja Obywatelskiego Rozwoju (FOR) skupiła się na wynikających z tego kłopotach małych i średnich firm. Podstawą opracowania były wyniki badania przeprowadzonego wśród polskich przedsiębiorców, na podstawie którego eksperci FOR ocenili przyczyny oraz skutki zatorów płatniczych na koniec 2016 roku. Co z niego wynika? Jakie są realia? Jakie zalecenia? Czy instytucje takie jak PICM mogą być odpowiedzią na ten nieustający problem?

czytaj więcej

 


 

Ewa Krzemińska, rozumiemowu.pl

Jakie są podstawowe obowiązki ubezpieczającego?

21 marzec 2017

W poprzednim artykule zwracałam uwagę na najczęstsze przyczyny odmowy wypłaty odszkodowania z tytułu braku płatności od kontrahenta. Tym razem uporządkuję podstawowe obowiązki, jakie są nałożone na ubezpieczającego, również te omówione wcześniej.

czytaj więcej

 


 

Maciej Bielecki, członek PICM

Idealny analityk kredytowy

7 marzec 2017

Analityk kredytowy jest zazwyczaj odpowiedzialny, nie tylko za rozpatrywanie wniosków kredytowych od nowych klientów, ale także monitorowanie obecnych, w celu sprawdzenia czy poziom ich linii kredytowych nie powinien być poddany ponownej analizie. Z całą pewnością mogę stwierdzić ze nie ma idealnego analityka kredytowego, ale na pewno możemy się pokusić o nakreślenie cech i wymagań jakie dobry analityk kredytowy powinien posiadać.

czytaj więcej

 


 

Ewa Krzemińska, rozumiemowu.pl

Czy na pewno dostaniesz odszkodowanie?

16 luty 2017

Masz polisę zabezpieczającą Twoją firmę przed niewypłacalnością kontrahentów, ale wiesz, że żeby dostać odszkodowanie, trzeba spełnić wiele warunków. W jakich sytuacjach towarzystwo ubezpieczeniowe może odmówić Ci wypłaty odszkodowania? Jak tego uniknąć?

czytaj więcej



 

Robert Dyrcz, fundator PICM

4 trendy kształtujące przyszłość zarządzania ryzykiem kredytowym w przedsiębiorstwie - ciąg dalszy

29 stycznia 2017

W ostatnim wpisie pozwoliłem sobie nakreślić trzy trendy, które moim zdaniem kształtują przyszłość zarządzania ryzykiem kredytowym w przedsiębiorstwie. Była to rosnąca rola prewencji, indywidualnego podejścia do każdego klienta oraz „multi-ról” jakie będą (lub już są) wymagane od nowoczesnego Credit Managera. W ostatnim trendzie mówiłem o roli coacha (swoistego „tłumacza” wpływu ryzyka kredytowego na wyniki finansowe firmy jako całości), sprzedawcy (koncentrowania się na pomaganiu firmie w osiągnięciu maksymalnego zysku z jak największej realizowanej sprzedaży) oraz optymisty (dostrzegającego szanse nawet w najbardziej krytycznych sytuacjach). Kolejne są niemniej trudne.

czytaj więcej



 

Robert Dyrcz, fundator PICM

4 trendy kształtujące przyszłość zarządzania ryzykiem kredytowym w przedsiębiorstwie

2 stycznia 2017

Początek nowego roku to czas na noworoczne postanowienia, podsumowania tego co było, ale także zadawanie pytań o przyszłość. Czy zawód Credit Managera, który teraz wykonuję się zmieni? Czy pozostanie taki sam jak był w ubiegłym roku? Jeżeli coś się zmieni – to dokładnie co? Czy jestem do tego przygotowany/a? Czego musze się nauczyć, a co wyeliminować z mojej codziennej rutyny czy nawyków związanych z wykonywaną pracą? Gdzie szukać inspiracji, a gdzie odpowiedniej wiedzy tak aby nie zostać w tyle za zmieniającym się światem i trendami nowoczesnego zglobalizowanego świata?

czytaj więcej

 


 

Ewa Krzemińska, rozumiemowu.pl

Umowa ubezpieczenia należności

9 grudzień 2016

Umowa ubezpieczenia należności określa ramy współpracy między Tobą jako przedsiębiorcą a firmą ubezpieczeniową chroniącą przysługujące Twojej firmie należności. Jakie są strony umowy ubezpieczenia? Jaka jest procedura zawarcia umowy ubezpieczenia? Jakie dokumenty wchodzą w skład umowy ubezpieczenia?

czytaj więcej

 



Ewa Krzemińska, rozumiemowu.pl

Koszt ubezpieczenia

2 listopad 2016

Ile zapłacę za ochronę ubezpieczeniową? - to podstawowe pytanie, które zadaje sobie przedsiębiorca analizując ofertę ubezpieczenia należności. Wyjaśniam co składa się na koszt ubezpieczenia, jak obliczana jest składka ubezpieczeniowa i jakie dodatkowe koszty związane z ochroną ubezpieczeniową możesz ponosić w trakcie trwania umowy ubezpieczenia.

czytaj więcej

 



Ewa Krzemińska, rozumiemowu.pl

Jak wyliczane jest odszkodowanie za niezapłaconą fakturę?

5 października 2016

O tym, kiedy powstaje szkoda w ubezpieczeniach należności i jak sporządzany jest rachunek strat pisałam TUTAJ. Gdy znasz już wartość ubezpieczonej szkody, którą poniosła Twoja firma z tytułu braku płatności od kontrahenta, czas na ustalenie kwoty odszkodowania.

czytaj więcej

 


 

Ewa Krzemińska, rozumiemowu.pl

Odszkodowanie w ubezpieczeniu należności

23 wrzesnia 2016

Niewątpliwie otrzymanie odszkodowania w razie braku płatności od kontrahenta jest podstawowym celem zawarcia przez Twoją firmę umowy ubezpieczania należności. Dlatego tym razem skoncentruję się na tym elemencie analizy ofert ubezpieczenia. Zacznę od odpowiedzi na pytania: Jakie zdarzenia uprawniają do otrzymania odszkodowania? I jak wyliczana jest wysokość szkody?

czytaj więcej

 


 

Robert Dyrcz, fundator PICM

KPI cd. cz.2, czyli najlepsze Kluczowe Wskaźniki Efektywności

15 września 2016

Wskaźnik cyklu (regulowania) należności w dniach (ang. days sales outstanding, DSO) jest jednym z najbardziej popularnych i najszerzej stosowanych wskaźników określających sprawność działania przedsiębiorstwa. Jest on najpowszechniej obecnie stosowanym wskaźnikiem w zarządzaniu należnościami. Warto jednak zdawać sobie sprawę z jego zalet ale również i wad, których nie jest pozbawiony.

czytaj więcej

 


 

Robert Dyrcz, fundator PICM

KPI cd. cz.1, czyli najlepsze Kluczowe Wskaźniki Efektywności

31 sierpnia 2016

W ramach kontynuacji wątku na temat Kluczowych Wskaźników Efektywności, tzw. KPI (ang. Key Performance Indicators), proponuję w pierwszej kolejności przyjrzeć się chyba najmniej znanym, acz bardzo ciekawym Wskaźnikiem Skuteczności Windykacji (WSW, ang. Collection Effectiveness Index, CEI). Wskaźnik ten został opracowany w USA przez Dr. Venkat’a Srinivasan’a z Credit Research Foundation.

czytaj więcej

 


 

Robert Dyrcz, fundator PICM

KPI, czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności

16 sierpnia 2016

Jak poprawnie zdefiniować wskaźniki efektywności pracy (KPI) użyteczne dla działu oceny ryzyka kredytowego w przedsiębiorstwie? Czy istnieje zbiór powszechnie uznawanych za wystarczające wskaźników monitorujących efektywność pracy analityków kredytowych? Od czego powinien zależeć wybór stosowanych KPI? Z czego można wybierać? Istnieje około 30 kluczowych wskaźników efektywności zarządzania ryzykiem kredytowym w firmie, z których najpopularniejszym jest oczywiście DSO (ang. Days Sales Outstanding), czyli wskaźnik cyklu należności w dniach. Ale czy jest on wystarczający? Okazuje się, że oprócz DSO istnieje wiele ciekawych i bardzo użytecznych innych KPI.

czytaj więcej



 

Ewa Krzemińska, rozumiemowu.pl

Kontrahent w ubezpieczeniu należności

25 lipca 2016

Zdecydowałeś się na ubezpieczenie należności, wiesz już jaka jest oferta ubezpieczeń na rynku, ale trudno Ci wybrać odpowiednią polisę. Zacznij od zdefiniowania swoich kontrahentów i wybrania, którzy stanowią dla Ciebie największe ryzyko, których należności chcesz objąć ochroną. Podpowiem, jaki wpływ na warunki ubezpieczenia będą miały Twoje wybory.

czytaj więcej

 


 

Ewa Krzemińska, rozumiemowu.pl

Jak wybrać umowę ubezpieczenia należności?

11 lipca 2016

Sprzedajesz w kredycie kupieckim i zastanawiasz się jak zabezpieczyć należności swojej firmy? Być może masz klientów, którzy nie płacą na czas i obawiasz się, że kiedyś nie zapłacą wcale? A może doszedłeś do wniosku, że chcesz pozbyć się ryzyka i spać spokojnie i dlatego wdrażasz procedury bezpiecznego handlu?

czytaj więcej



 

Ewa Krzemińska, rozumiemowu.pl

Kredyt kupiecki

14 czerwca 2016

Kredyt kupiecki to po prostu sprzedaż z odroczonym terminem płatności. Mamy z nim do czynienia w sytuacji, gdy dostawca/sprzedający wydaje towar, a płatność za towar następuje dopiero po jego wydaniu. Kredyt kupiecki jest powszechnie stosowany w transakcjach handlowych między przedsiębiorstwami - B2B. W sklepie, jako osoba fizyczna kredytu kupieckiego raczej nie dostaniesz.

czytaj więcej

 


 

Robert Dyrcz, fundator PICM

Czy powinienem mieć jakąś strategie kredytową? Tak! Ale jaką?

26 kwietnia 2016

Stosowanie przez przedsiębiorstwo wydłużonych terminów płatności powoduje wzrost sprzedaży, a wraz z nim zagrożenie powstania należności trudno ściągalnych i nieściągalnych, których egzekucja rodzi dodatkowe koszty. Nieskuteczna egzekucja prowadzi do utraty wpływów ze sprzedaży. Im większa skala i obszar kredytowania odbiorców, tym większe potrzeby finansowe jednostki. Wzrost kredytowania odbiorców może doprowadzić do konieczności wsparcia firmy dodatkowymi kredytami i pożyczkami. Należy zatem prowadzić odpowiednią politykę kredytową, określającą warunki udzielania kredytów oraz kryteria, za pomocą których będzie oceniana wypłacalność odbiorców. Przy jej ustalaniu szczególną uwagę należy zwrócić na rozwiązania stosowane przez inne firmy w danej branży oraz na możliwość sfinansowania należności kredytowych. Realizacja określonej polityki kredytowej polega na podaniu jasnych i spójnych zasad i procedur oraz na bezwzględnym ich przestrzeganiu. Polityka kredytowa w firmie jest realizowana za pomocą strategii – biorąc pod uwagę cele, jakie chce osiągnąć przedsiębiorstwo, należy wyróżnić strategię konserwatywną, umiarkowaną i agresywną.

czytaj więcej




 Robert Dyrcz, fundator PICM

Buenos vs. Rio: ordem = progresso

20 kwietnia 2016

Przez Brazylię przetacza się kryzys. Finansowy i społeczny. W ostatnia niedzielę niższa izba parlamentu przegłosowała (367 do 137) uchwałę o rozpoczęciu procedury odsunięcia od władzy (impeachment) prezydent panią Dilma’y Rousseff. To kolejny krok w ciągnącym się procesie głębokiego podziału społeczeństwa Canarinhos, które maja swój wyraz w bardzo licznych demonstracjach na ulicach miast Brazylii. W międzyczasie „ulubiony” sąsiad, Argentyna, wraca na rynek obligacji sprzedając swoje papiery dłużne po 15 latach izolacji jako następstwa bankructwa w roku 2001. Czy Argentyna zdała sobie sprawę, że populizm jest największym wrogiem budowania dobrobytu, który przynosi tylko krótkoterminowe pozorne korzyści i nie stawia mocnych podwalin do stabilnego rozwoju gospodarczego?

czytaj więcej

 


 

 Robert Dyrcz, fundator PICM

Reputacja - bezcenna

13 kwietnia 2016

Polacy to dumny naród. Lubimy myśleć, że nasza przeszłość dowodzi naszej niezwykłej roli w dziejach świata. Polska Chrystusem narodów! Polityka historyczna nowego rządu jest niemal ważniejsza od polityki gospodarczej. Niestety. Ale powiedzmy to szczerze: każdy naród jest wyjątkowy, i każdy naród może być dumny ze swoich osiągnięć a także wstydzić się pewnych wydarzeń ze swojej przeszłości. Polska nie jest tutaj wyjątkiem, chociaż chyba zwłaszcza nam przyznanie się do tego drugiego przychodzi bardzo ciężko. Błędnie wyznaczone priorytety mogą być niezmiernie dewastujące. Widać to na przykładzie ostatnich wydarzeń w stadninie w Janowie Podlaskim. Niszczy się tam coś co jest ważne, nie tylko dla hodowców koni, reputację i zaufanie.

czytaj więcej

 


 

Maciej Bielecki, członek PICM

Jak i czy warto stworzyć dobrą politykę kredytową?

8 marzec 2016

Niespokojne i niestabilne czasy, w jakich przychodzi działać dzisiaj przedsiębiorstwom, powodują, iż utrzymanie płynności finansowej jest sprawą kluczową dla działalności firmy. Sprzedaż jest ważna, ale terminowe ściąganie należności jeszcze ważniejsze. Efektywne zarządzanie należnościami polega na zachowaniu ciągłości oraz zwięzłości pomiędzy, czasami traktowanymi jako jedno, procesem oceny wiarygodności kredytowej klientów a windykacją. Sekretem tej zwartości jest zdefiniowanie oraz poprawne wdrożenie dobrej polityki kredytowej. Właściwie skonstruowana oraz wprowadzona polityka nadaje zupełnie nowy kształt oraz przejrzystość całemu procesowi od złożonego zamówienia do zainkasowanej płatności (ang. order-to-cash). Z drugiej strony, już istniejąca (stara) polityka, która nie jest odpowiednio często „odświeżana” może z kolei przysporzyć firmie więcej kłopotów niż korzyści.

czytaj więcej



  

Robert Dyrcz, fundator PICM

Agencje ratingowe - przyjaciel czy wróg?

18 luty 2016

Krytyka oraz oburzenie zawsze towarzyszą obniżkom oceny państw przez światowe agencje ratingowe. Gdy kilka lat temu Standard & Poor’s obniżał rating Włochom, kolebka współczesnej Europy oskarżała agencję o brak w ocenie wiarygodności kredytowej wartości dziedzictwa kulturowego oraz artystycznego Italii. Dzisiaj, pierwszy raz w historii polskiego ratingu, mamy do czynienia z taką sytuacja odnośnie naszego kraju. Przez niedawny kryzys gospodarczy, wiarygodność agencji była już mocno obniżona a dotkliwe kary finansowe na horyzoncie. Czy to znaczy, że lepiej żyć bez tych „niesprawiedliwych” firm?

czytaj więcej

 


 

 Robert Dyrcz, fundator PICM

Inny model agencji ratingowych

17 luty 2016

Agencje ratingowe dostarczają inwestorom informacji na temat wiarygodności firm, samorządów oraz państw, które chcą od nich pożyczyć pieniądze. W dzisiejszej globalnej gospodarce, bez ich usług nie mogą się obejść ani inwestorzy, ani podmioty ubiegające się o kredyt, jak również państwa. Działalność agencji zdominowana jest przez dwa modele działania. Ten pierwszy, oparty na płatnościach od emitenta jest szeroko krytykowany, głównie za niebezpieczeństwo konfliktu interesów. Ten drugi zaś, oparty na wpływach od pożyczkodawców, tylko z pozoru rozwiązuje problemy pierwszego. Czy zatem istnieją jakieś inne, potencjalne, lub już wdrażane odpowiedzi na te wyzwania?

czytaj więcej

 


 

 Robert Dyrcz, fundator PICM

Po co samorządom ocena kredytowa?

25 stycznia 2016, www.wspolnota.org.pl

Po obniżeniu Polsce oceny ratingowej przez Standard & Poor's, dyskusja na temat ratingu trwa w najlepsze. Agencje ratingowe oceniają kraje, firmy, instrumenty finansowe, ale także różne instytucje publiczne i same samorządy. Po co samorządom rating? Czy spore koszty związane z uzyskaniem oceny ratingowej mają w ogóle sens? Jakie są korzyści a jakie wady uzyskanej oceny ratingowej?

czytaj więcej

 


 

Marlena Wędrzyk, członek PICM

Czym wyróżnia się windykacja w firmie produkującej i dystrybuującej gazy przemysłowe?

22 stycznia 2016

Z mojego doświadczenia wynika, że windykacja w firmie produkującej oraz dystrybuującej gazy przemysłowe wymaga dużej odpowiedzialności. Praca wiąże się z bardzo dużą świadomością i odpowiedzialnością za wpływ na produkcję własnej firmy, jak również firmy partnerskiej, pracę logistyki, wyniki handlowe i finansowe. Specjaliści ds. windykacji mają do czynienia z produktami niebezpiecznymi lub leczniczymi, opakowaniami pod dużym ciśnieniem w postaci butli gazowych, instalacjami wraz ze zbiornikami skażonymi i wieloma innymi produktami wrażliwymi.

czytaj więcej

 


  

Robert Dyrcz, fundator PICM

Agencje ratingowe jak demokracja: wszyscy narzekają ale nic lepszego nie wymyślono

19 stycznia 2016, dyskusja.biz

Oburzenie i krytyka zawsze towarzyszą ocenom agencji ratingowych jeżeli rating jest obniżany. Gdy kilka lat temu Standard & Poor’s obniżał rating Włochom, kolebka współczesnej Europy oskarżała agencję o brak w ocenie wiarygodności kredytowej wartości dziedzictwa kulturowego oraz artystycznego Italii. Przez niedawny kryzys gospodarczy, wiarygodność agencji była już mocno obniżona a dotkliwe kary finansowe na horyzoncie. Czy to znaczy, że lepiej żyć bez tych „niesprawiedliwych” firm?

czytaj więcej