Jakie są podstawowe obowiązki ubezpieczającego?
Ewa Krzemińska, rozumiemowu.pl
Jakie są podstawowe obowiązki ubezpieczającego?
21 marzec 2017
W poprzednim artykule zwracałam uwagę na najczęstsze przyczyny odmowy wypłaty odszkodowania z tytułu braku płatności od kontrahenta. Tym razem uporządkuję podstawowe obowiązki, jakie są nałożone na ubezpieczającego, również te omówione wcześniej.
Część z obowiązków wynikających z polisy mobilizuje do prawidłowego zarządzania należnościami, część to zobowiązania wobec ubezpieczyciela, ale większość ma bezpośredni wpływ na otrzymanie (lub nie) odszkodowania.
Przed zawarciem umowy z kontrahentem / rozpoczęciem realizacji transakcji
- Zanim podpiszesz umowę kupna-sprzedaży ze swoim kontrahentem i ustalisz w niej harmonogram dostaw i warunki płatności należności, wypełnij i wyślij do ubezpieczyciela wniosek o ustalenie limitu kredytowego. Być może ocena ryzyka spowoduje, że zdecydujesz się na zmianę formy płatności, skrócenie terminu płatności lub zmniejszenie wartości wysyłek.
- Po otrzymaniu decyzji limitowej od ubezpieczyciela sprawdź dane kontrahenta i warunki obowiązywania limitu. Zwróć uwagę na wartość limitu, walutę, maksymalny termin płatności, ważność limitu i ew. inne warunki, zapisz w kalendarzu datę, kiedy trzeba wystąpić o przedłużenie limitu,
- Sprawdź czy ubezpieczyciel nie stawia jakichś specyficznych wymagań co do dokumentacji kontraktowej. Może obowiązuje Cię określona forma umowy, jakieś szczególne warunki dotyczące treści kontraktu lub potwierdzenia realizacji transakcji.
- Pamiętaj, żeby wszystkie uzgodnienia z kontrahentem były potwierdzane pisemnie przez osoby upoważnione do reprezentowania stron.
W trakcie trwania współpracy z kontrahentem
- Przestrzegaj warunków kontraktu i wzajemnych uzgodnień, a zmiany potwierdzaj pisemnie.
- Przechowuj dokumentację transakcji, potwierdzaj pisemnie ustne ustalenia, prowadź korespondencję z kontrahentem.
- Nie przekraczaj wartości ustalonego limitu kredytowego.
- Zgłaszaj ubezpieczycielowi (jeśli tego wymaga) obroty zrealizowane z kontrahentem we wskazanych w umowie ubezpieczenia terminach.
- Pamiętaj, żeby opłacać składkę ubezpieczeniową w terminach wskazanych w polisie.
- Pilnuj terminów płatności należności, przypominaj kontrahentowi o obowiązku zapłaty. Jeśli opóźnia płatność uzyskaj uznanie długu lub jego części. Sprawdź w polisie jak powinieneś postępować w przypadku nieotrzymania należności w terminie i przestrzegaj zaleceń ubezpieczyciela. Zgłoś należność do windykacji w odpowiednim terminie.
- Współpracuj z ubezpieczycielem w windykacji należności, uzgadniaj postępowanie wobec dłużnika i stosuj się do instrukcji ubezpieczyciela.
Po powstaniu szkody
- Złóż roszczenie odszkodowawcze i prawidłowo je udokumentuj.
- Współpracuj z ubezpieczycielem w odzyskiwaniu zaległości po wypłacie odszkodowania.
Powyższa lista wymienia tylko te podstawowe obowiązki ubezpieczającego, ale nie wyczerpuje wszystkich. Pamiętaj, żeby dokładnie przeczytać całą umowę ubezpieczenia i wynotować sobie obowiązki i terminy ich wypełnienia. Dostosuj do nich wewnętrzne procedury zarządzania należnościami i obsługi ubezpieczenia. W razie wątpliwości pytaj ubezpieczyciela. Jeśli korzystasz z pomocy brokera, on też zadba, żebyś znał swoje obowiązki i je wypełniał.